Historie Fordu

Detroit, USA
Dagenham, Velká Británie
Kolín n/R, Německo

1903

Henry Ford, syn rolníka, si již ve svém nejčasnějším mládí předsevzal, že vynalezne stroj, který by ulehčil člověku namáhavou práci na poli. V roce 1893, kdy byl ještě spolupracovníkem firmy Edison lluminating Company v Detroitu, zkonstruoval primitivní spalovací motor, přičemž si pomáhal těmi málo informacemi o motorech, které byly tehdy zveřejňovány v časopisech. O tři roky později již po stavil malou pokusnou čtyřkolku. Po mnoha marných pokusech založit vlastní automobilku (z Henry Ford Company, kterou založil v roce 1902, vznikla po jeho odchodu firma
 


Henry Ford


Cadillac), se na něho konečně usmálo štěstí a 24. června 1903 založil společnost Ford Motor Company.

Fordovo přání, zkonstruovat „automobil pro široké masy“ se uskutečnilo prvními dvouválcovými modely, které se nazývaly A, C a F. Ford byl ovšem donucen lidmi poskytujícími kapitál, aby stavěl také modely nákladnější, a tak vznikl model B se čtyřmi válci a model K se šesti válci. Malý úspěch těchto modelů Forda přesvědčil, že by bylo v zájmu obchodního úspěchu lepší, kdyby se oprostil od „rad“ těchto lidí a uvedení modelu N, čtyřválce s výkonem 11,1 kW (15 k) na trh mu přineslo první skutečný úspěch. Tento cenově výhodný automobil s karoserií, která se omezovala jen na to nejnutnější, tvořil výchozí základnu pro nesmrtelný Fordův model T, který přišel na trh v říjnu 1908. Model T, jenž se stavěl až do roku 1927, měl dvourychlostní planetovou převodovku ovládanou pomocí pedálu a brzdový systém pouze na zadních kolech. Prodal se ho mimořádně velký počet kusů a model byl označen za automobil, „jenž vyzbrojil celý svět koly“. Díky tomuto úspěchu mohl Henry Ford vykoupit podíly všech ostatních akcionářů. Modelu T prodal Henry Ford celkem 16 milionů kusů!


1930


Něco málo z historie značky Ford

Kdo je kdo v automobilovém průmyslu

Příběh Henryho Forda


Americký sen

Ford - historické modely

Vývoj loga Ford

Vývoj společnosti Ford

Ford Mustang

Ford Escort