•
Historie
Fordu
•
Detroit, USA
Dagenham, Velká Británie
Kolín n/R, Německo
1903
Henry Ford, syn rolníka, si již ve svém nejčasnějším mládí předsevzal, že
vynalezne stroj, který by ulehčil člověku namáhavou práci na poli. V roce 1893,
kdy byl ještě spolupracovníkem firmy Edison lluminating Company v Detroitu,
zkonstruoval primitivní spalovací motor, přičemž si pomáhal těmi málo
informacemi o motorech, které byly tehdy zveřejňovány v časopisech. O tři roky
později již po stavil malou pokusnou čtyřkolku. Po mnoha marných pokusech
založit vlastní automobilku (z Henry Ford Company, kterou založil v roce 1902,
vznikla po jeho odchodu firma
Henry Ford
Cadillac), se na něho konečně usmálo štěstí a 24. června 1903 založil společnost
Ford Motor Company.
Fordovo přání, zkonstruovat „automobil pro široké masy“ se uskutečnilo prvními
dvouválcovými modely, které se nazývaly A, C a F. Ford byl ovšem donucen lidmi
poskytujícími kapitál, aby stavěl také modely nákladnější, a tak vznikl model B
se čtyřmi válci a model K se šesti válci. Malý úspěch těchto modelů Forda
přesvědčil, že by bylo v zájmu obchodního úspěchu lepší, kdyby se oprostil od
„rad“ těchto lidí a uvedení modelu N, čtyřválce s výkonem 11,1 kW (15 k) na trh
mu přineslo první skutečný úspěch. Tento cenově výhodný automobil s karoserií,
která se omezovala jen na to nejnutnější, tvořil výchozí základnu pro nesmrtelný
Fordův model T, který přišel na trh v říjnu 1908. Model T, jenž se stavěl až do
roku 1927, měl dvourychlostní planetovou převodovku ovládanou pomocí pedálu a
brzdový systém pouze na zadních kolech. Prodal se ho mimořádně velký počet kusů
a model byl označen za automobil, „jenž vyzbrojil celý svět koly“. Díky tomuto
úspěchu mohl Henry Ford vykoupit podíly všech ostatních akcionářů. Modelu T
prodal Henry Ford celkem 16 milionů kusů!
1930
•
Něco málo z historie značky Ford
•
Kdo je
kdo v automobilovém průmyslu
Příběh
Henryho Forda
Americký sen
Ford - historické modely
Vývoj loga Ford
Vývoj
společnosti Ford
Ford Mustang
Ford Escort