• Ford Focus Combi 1,8 TDdi /reflex 1999/Jedním z nejúspěšnějších vozů tohoto roku se stal model Focus americké značky Ford, jenž nevyhrál pouze titul Evropský vůz roku, ale přidal k němu i podobné vavříny v dalších sedmnácti národních anketách. Je opravdu Ford Focus takovým zázrakem, za nějž je vydáván? Pro ty, kteří jsou nedočkaví a chtějí znát pointu dopředu, prozradím, že odpověď zní kladně, těm dalším o tom chci předložit několik důkazů. Ovšem i dodávám, že ne se vším jsem byl spokojený, a kdyby to šlo, převzal bych něco od konkurence. NETRADIČNÍ LINIE V globálním měřítku se dá říci, že úroveň dnešních automobilů je vysoká už sama o sobě a Ford Focus popravdě řečeno nemá nic navíc a o nic není ani ošizen. Nejdříve asi zaujme netradičními liniemi karosérie, které ovšem po několika měsících "společného soužití" již nepůsobí tak exoticky jako na začátku. Nicméně se ani nepotvrdily obavy některých odborníků, že tvary fokusu se brzy okoukají. Platí to také pro další varianty karosérií, které postupem času přibyly k základnímu hatchbacku. Po nedávném testu čtyřdveřového sedanu, z jehož schopností a vlastností jsem měl velmi slušný dojem, jsem tentokrát na pár dní usedl za volant praktického pětidveřového kombíku. Proti výrazu předních partií je zadní část kombi pojata v konzervativnějším (střízlivějším) duchu. Ford například u kombi nepoužil umístění zadních svítilen v zadních sloupcích, které tak zvýraznily design hatchbacku. PROSTORNÝ ZAVAZADELNÍK Vozy kombi jsou více než pro to, jak vypadají, vybírány pro svou praktičnost. V tomto směru Ford Focus Combi asi případného zákazníka ničím nezklame, protože objem zavazadlového prostoru je jeho devizou. V základním provedení praktický ford nabízí 520 litrů volného prostoru, což je v této kategorii aut velmi dobrá hodnota. Radost kazí pouze fakt, že ač jsou zadní sedáky sklopné, na rozdíl od opěradel nejsou dělené, takže potřebujete-li převézt například koberec, musíte nechat případné spolujezdce doma. Na druhou stranu přístup k zavazadelníku je dobrý, šířka vstupního otvoru dostatečná, stejně jako vyklopení zadních dveří. Ocenit je třeba také to, že podlaha zavazadlového prostoru je rovná a nízko nad zemí. Praktická jsou také oka na upevnění menšího nákladu, celý prostor je pak standardně zakryt stahovací roletkou. Focus Combi má proti jiným karosářským verzím modelové řady prodlouženu celkovou délku (o 286 mm na 4438 mm), rozvor náprav zůstal stejný. DŮRAZ NA ERGONOMII V podobném duchu, jakým se Ford Focus prezentuje zvenku, je uspořádán i interiér vozidla. Palubní deska i jednotlivé přístroje a ovladače mají neotřelý a svěží design, k tomu se přidává dobré dílenské zpracování a ergonomické řešení detailů. Díky svému rozvoru náprav (2615 mm), který je v této kategorii aut největší, poskytuje focus také mimořádně prostorný interiér, a zejména spoustu místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech, ale i v prostoru nad hlavou a v úrovni ramen. Volant Fordu Focus je výškově nastavitelný ve čtyřech směrech stejně jako sedadlo řidiče, takže najít ve voze ideální jízdní polohu je snadné. Významnou novinkou je zvýšená pozice za volantem, která zajišťuje dobrý výhled z vozu. Volant jde velmi dobře do ruky a vůz se s ním velmi dobře a přesně ovládá. Varovný signál se konečně přestěhoval ze sloupku řízení do středového panelu, kde jsou všechny potřebné funkce dosažitelné pro oba přední cestující. Už méně praktické je umístění popelníku a zapalovače v bezprostřední blízkosti volantu, nekuřáci si zde ovšem místo toho mohou objednat odkládací zásuvku na brýle a místo zapalovače umístit zásuvku pro dobíječku. FORD S PŘÍMÝM VSTŘIKEM Další novinkou u fokusu je použití vznětového přeplňovaného agregátu. Jedná se o první dieselový agregát s přímým vstřikem, instalovaným u Fordu do osobního automobilu. Přímý vstřik zajišťuje vysokotlaké čerpadlo Bosch s elektromagnetickými ventily, elektronicky řízeným množstvím vstřikovaného paliva a časováním vstřiků. Objem motoru je 1,8 litru, když největší výkon 66 kW tento ford dosahuje při 4000 ot/min. Výsledkem konstrukce motoru je velmi příznivá hodnota točivého momentu, umožňující pohodlnou jízdu i při plném zatížení; řečeno cifrou, jedná se o největší hodnotu 200 Nm při 2000 ot/min. Tyto hodnoty jsou předpokladem pro nejvyšší rychlost 184 km/h a zrychlení z místa na 100 km/h za 12,9 sekund. Kdo očekává, že bude jezdit úsporně, bude možná trochu zklamán, protože průměrnou hodnotu 5,1 l/100 km deklarovanou výrobcem se mi nepodařilo naplnit. Trochu překvapivá byla rovněž vyšší hlučnost, pronikající i při klidné jízdě do interiéru; že je agregát v chodu, prozrazovaly i vyšší vibrace volantu a páky převodového ústrojí. UŽITEČNÝ POMOCNÍK Nedávno podepsaly společnosti Ford a koncern PSA, vyrábějící vozy značek CitroĎn a Peugeot, dohodu o spolupráci při vývoji dieselových agregátů. Věřme, že francouzští konstruktéři budou mít v tomto svazku větší možnosti se uplatnit, protože srovnám-li agregát TDdi a HDI, který je montován do zmíněných francouzských značek, pak jednoznačně vyhrává druhý jmenovaný. Ale aby materiál nakonec nevyzněl negativně ... Ford Focus je opravdu velmi kvalitní vůz, je u něj použita celá řada pokrokových technických postupů a zlepšení, jízdními vlastnostmi stojí ve své třídě v přední linii. Verze kombi splňuje také všechny požadavky kladené na současné kombíky, škoda jen, že sedák druhé řady sedadel není dělitelný 2:1 jako opěradla. Testované kombi se na českém trhu prodává za cenu 495 000 Kč, nejlevnější kombi (motor 1,6i) je možno získat už za 445 000 korun. TECHNIKA Rozměry: 4438 x 1699 x 1447 mm Motor: 1753 cm3 Výkon: 66 kW při 4000 ot/min Nejvyšší rychlost: 184 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 12,9 s Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace): 6,8/4,1/5,1 l/100 km/h Zavazadlový prostor: 520/1580 litrů Palivová nádrž: 55 litrů Základní cena modelu v ČR: 425 000 Kč Cena testovaného vozu: 495 000 Kč ZKOUŠKA SPOTŘEBA V PRAXI Úsporné auto nemusí být pouze malé a s malým objemem motoru, o co nejnižší spotřebu usilují i auta větších rozměrů a za tímto účelem se pořádají i různá sportovní klání. Podobnou zkouškou prošel nedávno i nový turbodieselový agregát Fordu v modelu Focus. U této technické novinky - vznětového motoru s přeplňováním Endura DI o objemu 1,8 litru - byl kladen hlavní důraz na vyšší ekonomii provozu a snížení množství emisí (až o 25 %). Při tom všem si však nový motor uchoval dostatečnou výkonnost (66 kW), točivý moment (200 Nm při 2000 ot/min), rychlost (maximální 184 km/h) a zrychlení (0-100 km/h za 12,4 s). Testovaný focus se pohyboval na členité 118 km dlouhé trati v okolí Prahy, test probíhal za normálního silničního provozu. Během sedmi dnů testovaný focus za 140 hodin nepřetržitého provozu ujel celkem 10 038 kilometrů s průměrnou spotřebou 4,9 litru nafty na 100 km, když průměrná rychlost během testu navíc nesměla klesnout pod 66 km/h. Vítězná posádka ze 42 zúčastněných test vyhrála s průměrnou spotřebou 3,82 litru nafty, druzí dosáhli průměru 4,093 l a třetí 4,18 litru nafty na 100 km. Ještě se sluší dodat, že prověřované vozidlo nebylo pro test nijak speciálně upravováno. KONKURENCE CITROEN XSARA BREAK (Typ 2,0 HDi). Pětidveřové kombi. Motor: Čtyřválcový vznětový HDI v systému Common Rail o objemu 1997 cm3, největší výkon 66 kW při 4000 ot/min. Provoz: Pohon předních kol, nejvyšší rychlost 181 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 13,3 s, spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) 6,9/4,3/5,2 l/100 km. Rozměry: celkové vnější 4354 x 1698 x 1420 mm, objem zavazadlového prostoru 517/1152 l, palivová nádrž 54 litrů. Základní cena: 540 000 Kč. NISSAN PRIMERA KOMBI (Typ 2,0 TD). Pětidveřové kombi. Motor: vznětový o objemu 1974 cm3, maximální výkon 66 kW. Provoz: pohon předních kol, nejvyšší rychlost 170 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 14,6 s, spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) 8,6/5,7/6,7 l/100 km. Rozměry: celkové vnější 4579 x 1715 x 1450 mm, zavazadlový prostor 430/1650 l, palivová nádrž 60 litrů. Základní cena: 661 000 Kč. OPEL ASTRA CARAVAN (Typ 2,0 DI 16V ECOTEC). Pětidveřové kombi. Motor: Vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním o objemu 1995 cm3, největší výkon 60 kW při 4300 ot/min. Provoz: pohon předních kol, nejvyšší rychlost 170 km/h, zrychlení 0-100 km/h 15,0 s, spotřeba paliva (kombinovaná) 5,7 l/100 km. Rozměry: celkové vnější 4288 x 1709 x 1510 mm, objem zavazadlového prostoru 480 litrů, palivová nádrž 52 litrů. Základní cena: 539 900 Kč. |