Benzin,
nebo nafta
Jedním
z nejpřitažlivějších kombíků prodávaných na českém trhu je Ford Focus. Pro
redakční test jsme zvolili dvě verze poháněné zážehovým a přeplňovaným
vznětovým čtyřválcem o zdvihovém objemu 1,8 l. Jaké přednosti a jaké
nevýhody přinášejí?
 |
Mezi vozy nižší střední třídy zaujme Ford Focus především výrazným a neotřelým
designem. Neplatí to přitom jen pro provedení se strmou zádí či
reprezentativnější čtyřdveřový sedan, ale také pro kombi. Bolestí vozů této
kategorie často bývá „uměle“ naroubovaná záď s prodlouženou střechou, to však
podle našeho názoru případ Focusu Kombi určitě není. Pravda, záď s rozměrnými
pátými dveřmi působí oproti přední partii, která více ctí filozofii New Edge,
přísněji funkcionalisticky. V každém případě se ale dvouprostorová karoserie
vyznačuje sladěnými proporcemi, přičemž si ovšem zachovává charakteristický
kontrast oblých tvarů a hran.
Dominují elipsy
Přístup New Edge se samozřejmě uplatnil také v architektonickém ztvárnění kabiny
vozu Focus Kombi. V této souvislosti nelze přehlédnout zejména velmi členitou
palubní desku, jíž dominují elipsy. Focus tím stylisticky navazuje na svého
sourozence Ka, přičemž si je však nutno uvědomit, že co působí u tohoto malého
městského vozítka půvabně, nemusí lahodit oku u reprezentativnějšího automobilu
vyšší třídy. Palubní desce se v žádném případě nedá vytknout nepřehlednost
a dobré je i tvarové zvýraznění pracoviště řidiče. Umístění všech přístrojů
a ovladačů plně odpovídá ergonomickým zákonům a kladem jsou též jakostní
materiály – jak plasty, tak textil. Je dále potěšitelné, že Ford klade důraz
rovněž na pečlivé tovární zpracování. Snad jen barevné ladění interiéru
testovaného vozidla v převážně černých odstínech na nás působilo poněkud smutně.
Naše tváře příliš nerozjasnil ani přehled standardně dodávaných prvků výbavy
Ambiente, kterou měly oba zkoušené modely. Našli jsme tam kupříkladu airbag
řidiče, elektrické ovládání předních oken či centrální zamykání s imobilizérem.
Za bezpečnostní vak spolujezdce nebo elektrické seřizování vnějších zpětných
zrcátek je však nutno připlatit nemalou sumu, což řada konkurentů zpravidla
nevyžaduje. Platí to samozřejmě také pro boční airbagy, klimatizaci a audiosoupravu.

|

|
Focus
Kombi se vyznačuje ladnými proporcemi a ani jeho záď rozhodně nevyhlíží jako
uměle „naroubovaná“. |

|

|
Pracoviště řidiče je ve Focusu členité a zajímavě tvarované. |
Velkorysý prostor
Řidič Focusu Kombi se nemůže alespoň zpočátku ubránit dojmu, že je v sedadle
poněkud „utopen“. Pokud se s tím nehodlá smířit, může zjednat alespoň částečně
nápravu seřízením výšky sedáku, které je stejně jako regulace polohy volantu
zahrnuto ve výbavě Ambiente. Přední sedadla jsou pohodlná a dostatečně velká,
přičemž se nám zamlouvalo i jejich anatomické tvarování s dobrým bočním vedením.
Stejné vlastnosti mají i zadní sedadla, přesněji řečeno dvě krajní místa;
střední partie naopak neuspokojí příliš tvrdým polstrováním, neboť opěradlo
slouží také jako výklopná loketní opěrka. Významnou předností Focusu Kombi je
mimořádně prostorná kabina. Zejména cestující vzadu nebudou žehrat na nedostatek
místa nad hlavami, protože svažování střechy směrem k zádi je u tohoto kombíku
minimální. Vůz si získal naši přízeň také svým zavazadlovým prostorem. Jeho
základní využitelný objem 0,520 m3 je na svou třídu nadprůměrný
a navíc jej lze při dvoumístném obsazení zvětšit až na 1,580 m3. Za
velkou devízu Fordu lze považovat také jeho plochou podlahu umístěnou poměrně
nízko nad vozovkou, což usnadňuje manipulaci se zavazadly. Focus Kombi je
bohužel vybaven pouze náhradním kolem na dojetí, plnohodnotná „rezerva“ se
dodává až za příplatek.

|

Turbodiesel 1.8TDdi
má výkon jen 66 kW, zato vyšší točivý moment 200 N.m při 2000 ot/min.
|


Zážehový čtyřválec
1.8 16V o výkonu 85 kW vyvíjí točivý moment 160 N.m při 4400 ot/min.
|
Každý z jiného těsta
Jak jsme již uvedli, testu se podrobily dva modely Focusu Kombi lišící se od
sebe druhem čtyřválcové pohonné jednotky: zážehovým agregátem 1.8 16V a turbodieselem
1.8TDdi. Jaké byly naše poznatky? První typ motoru s největším výkonem 85 kW
(115 k) a čtyřventilovou technikou uspokojí jak pohodlné, tak i dynamicky
založené řidiče. Ti první ocení, že je nebude zatěžovat častá manipulace
s řadicí pákou pětistupňové mechanické převodovky. Dynamický způsob jízdy je pak
pravým opakem, kdy se ručička otáčkoměru musí udržovat nad číslem 3000. Maximum
točivého momentu 160 N.m je k dispozici až při 4400 ot/min, přičemž v pásmu
vyšších otáček motor vydává příjemný hluboký zvuk. Druhý agregát, 66 kW (90 k)
motor 1.8TDdi, vybavený přímým vstřikem nafty, turbodmychadlem a chladičem
stlačeného vzduchu, je z jiného těsta. Rád si sice hlasitěji zaklape, zato se
dobře cítí v nižším pásmu otáček. Důkazem je vrchol křivky točivého momentu
s příznivou hodnotou 200 N.m již při 2000 otáčkách za minutu. Výrazný zátah
motoru doprovázený „turbo-efektem“ však postupně slábne po překročení 3000 ot/min.
Spolupráce s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou je také v tomto případě
bezchybná.
Jako po kolejích
Automobily Focus se vyznačují nadprůměrně příznivými jízdními vlastnostmi, jež
do dané třídy bez nadsázky vnesly nové kvality, a výjimkou není ani provedení
kombi. Ocenili jsme zejména příkladnou jízdní stabilitu, která vynikne především
při rychlém průjezdu ostrými zatáčkami. Pečlivě vyladěný podvozek se spíše
tvrdším pérováním zamezuje většímu náklonu vozu a přitom uspokojivě eliminuje
nerovnosti vozovky. V chování testovaných modelů jsme nepozorovali téměř žádné
rozdíly, přestože vůz poháněný turbodieselem má o 63 kg větší pohotovostní
hmotnost. Tento vůz nás ovšem potrápil nerovnoměrně fungujícím elektronickým
akcelerátorem, zatímco exempláři se zážehovým agregátem by zase slušely brzdy
s rychlejším nástupem. Řízení se standardně dodávaným posilovačem bylo v obou
případech přiměřeně účinné.
Verzi Focus Kombi s motorem 1.8TDdi ocení především ti, kterým leží na srdci
úsporný provoz: kombinovaná spotřeba uváděná výrobcem totiž činí pouze 5,1 l
nafty na 100 km. Čtyřválec 1.8 16V si pak řekne o 7,5 l benzinu na 100 km, což
rovněž není přemrštěná hodnota. Pořizovací ceny uvedených modelů Focus Kombi
s daným stupněm výbavy Ambiente činí 510 000 Kč versus 485 000 Kč včetně DPH ve
prospěch zážehové verze. Při dnešních cenách benzinu a nafty (30,50 Kč, resp.
24 Kč za 1 l) ovšem Focus Kombi poháněný turbodieselem vykompenzuje svému
majiteli uvedený finanční rozdíl po ujetí vzdálenosti 23 500 km.

|

|
|

|
|
Zadní
partie vozu Focus Kombi je nadprůměrně prostorná. |
Ford Focus Kombi Ambiente 1.8TDdi |
Motor |
čtyřválcový turbodiesel |
Zdvihový objem (cm3) |
1753 |
Max.
výkon (kW/k) |
66 |
při otáčkách/min |
4000 |
Max.
točivý moment (N.m) |
200 |
při otáčkách/min |
2000 |
Max.
rychlost (km/h) |
184 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) |
12,7 |
Počet převodových stupňů |
5 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
1232 |
Zavazadelník (m3) |
0,520 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) |
6,8/4,1/5,1 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) |
4438/1702/1461/2615 |
Poháněná kola |
přední |
Cena |
510
000 Kč |
Ford Focus Kombi Ambiente 1.8 16V |
|
Motor |
zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) |
1796 |
Max.
výkon (kW/k) |
85 |
při otáčkách/min |
5500 |
Max.
točivý moment (N.m) |
160 |
při otáčkách/min |
4400 |
Max.
rychlost (km/h) |
198 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) |
10,7 |
Počet převodových stupňů |
5 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
1169 |
Zavazadelník (m3) |
0,520 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) |
10,3/5,9/7,5 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) |
4438/1702/1461/2615 |
Poháněná kola |
přední |
Cena |
485
000 Kč |
Výsledné
hodnocení: |
Ford Focus
Kombi Ambiente 1.8TDdi |
|
Ford Focus
Kombi Ambiente 1.8 16V |

|
výrazný design |

|
prostorný interiér a zavazadelník |

|
výborné jízdní vlastnosti |

|
úsporný motor |

|
příliš citlivý akcelerátor |
|
|

|
výrazný design |

|
prostorný interiér a zavazadelník |

|
výborné jízdní vlastnosti |

|
živý motor |

|
brzdy
s pomalejším nástupem |
|
|