Ford Focus kombi 1.8 16V versus Ford Focus kombi 1.8 TDDI
 

Benzin, nebo nafta

Jedním z nejpřitažlivějších kombíků prodávaných na českém trhu je Ford Focus. Pro redakční test jsme zvolili dvě verze poháněné zážehovým a přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o zdvihovém objemu 1,8 l. Jaké přednosti a jaké nevýhody přinášejí?


Mezi vozy nižší střední třídy zaujme Ford Focus především výrazným a neotřelým designem. Neplatí to přitom jen pro provedení se strmou zádí či reprezentativnější čtyřdveřový sedan, ale také pro kombi. Bolestí vozů této kategorie často bývá „uměle“ naroubovaná záď s prodlouženou střechou, to však podle našeho názoru případ Focusu Kombi určitě není. Pravda, záď s rozměrnými pátými dveřmi působí oproti přední partii, která více ctí filozofii New Edge, přísněji funkcionalisticky. V každém případě se ale dvouprostorová karoserie vyznačuje sladěnými proporcemi, přičemž si ovšem zachovává charakteristický kontrast oblých tvarů a hran.

Dominují elipsy

Přístup New Edge se samozřejmě uplatnil také v architektonickém ztvárnění kabiny vozu Focus Kombi. V této souvislosti nelze přehlédnout zejména velmi členitou palubní desku, jíž dominují elipsy. Focus tím stylisticky navazuje na svého sourozence Ka, přičemž si je však nutno uvědomit, že co působí u tohoto malého městského vozítka půvabně, nemusí lahodit oku u reprezentativnějšího automobilu vyšší třídy. Palubní desce se v žádném případě nedá vytknout nepřehlednost a dobré je i tvarové zvýraznění pracoviště řidiče. Umístění všech přístrojů a ovladačů plně odpovídá ergonomickým zákonům a kladem jsou též jakostní materiály – jak plasty, tak textil. Je dále potěšitelné, že Ford klade důraz rovněž na pečlivé tovární zpracování. Snad jen barevné ladění interiéru testovaného vozidla v převážně černých odstínech na nás působilo poněkud smutně. Naše tváře příliš nerozjasnil ani přehled standardně dodávaných prvků výbavy Ambiente, kterou měly oba zkoušené modely. Našli jsme tam kupříkladu airbag řidiče, elektrické ovládání předních oken či centrální zamykání s imobilizérem. Za bezpečnostní vak spolujezdce nebo elektrické seřizování vnějších zpětných zrcátek je však nutno připlatit nemalou sumu, což řada konkurentů zpravidla nevyžaduje. Platí to samozřejmě také pro boční airbagy, klimatizaci a audiosoupravu.

Focus Kombi se vyznačuje ladnými proporcemi a ani jeho záď rozhodně nevyhlíží jako uměle „naroubovaná“.

 

Pracoviště řidiče je ve Focusu členité a zajímavě tvarované.


Velkorysý prostor


Řidič Focusu Kombi se nemůže alespoň zpočátku ubránit dojmu, že je v sedadle poněkud „utopen“. Pokud se s tím nehodlá smířit, může zjednat alespoň částečně nápravu seřízením výšky sedáku, které je stejně jako regulace polohy volantu zahrnuto ve výbavě Ambiente. Přední sedadla jsou pohodlná a dostatečně velká, přičemž se nám zamlouvalo i jejich anatomické tvarování s dobrým bočním vedením. Stejné vlastnosti mají i zadní sedadla, přesněji řečeno dvě krajní místa; střední partie naopak neuspokojí příliš tvrdým polstrováním, neboť opěradlo slouží také jako výklopná loketní opěrka. Významnou předností Focusu Kombi je mimořádně prostorná kabina. Zejména cestující vzadu nebudou žehrat na nedostatek místa nad hlavami, protože svažování střechy směrem k zádi je u tohoto kombíku minimální. Vůz si získal naši přízeň také svým zavazadlovým prostorem. Jeho základní využitelný objem 0,520 m3 je na svou třídu nadprůměrný a navíc jej lze při dvoumístném obsazení zvětšit až na 1,580 m3. Za velkou devízu Fordu lze považovat také jeho plochou podlahu umístěnou poměrně nízko nad vozovkou, což usnadňuje manipulaci se zavazadly. Focus Kombi je bohužel vybaven pouze náhradním kolem na dojetí, plnohodnotná „rezerva“ se dodává až za příplatek.

 


Turbodiesel 1.8TDdi má výkon jen 66 kW, zato vyšší točivý moment 200 N.m při 2000 ot/min.



Zážehový čtyřválec 1.8 16V o výkonu 85 kW vyvíjí točivý moment 160 N.m při 4400 ot/min.


Každý z jiného těsta

Jak jsme již uvedli, testu se podrobily dva modely Focusu Kombi lišící se od sebe druhem čtyřválcové pohonné jednotky: zážehovým agregátem 1.8 16V a turbodieselem 1.8TDdi. Jaké byly naše poznatky? První typ motoru s největším výkonem 85 kW (115 k) a čtyřventilovou technikou uspokojí jak pohodlné, tak i dynamicky založené řidiče. Ti první ocení, že je nebude zatěžovat častá manipulace s řadicí pákou pětistupňové mechanické převodovky. Dynamický způsob jízdy je pak pravým opakem, kdy se ručička otáčkoměru musí udržovat nad číslem 3000. Maximum točivého momentu 160 N.m je k dispozici až při 4400 ot/min, přičemž v pásmu vyšších otáček motor vydává příjemný hluboký zvuk. Druhý agregát, 66 kW (90 k) motor 1.8TDdi, vybavený přímým vstřikem nafty, turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu, je z jiného těsta. Rád si sice hlasitěji zaklape, zato se dobře cítí v nižším pásmu otáček. Důkazem je vrchol křivky točivého momentu s příznivou hodnotou 200 N.m již při 2000 otáčkách za minutu. Výrazný zátah motoru doprovázený „turbo-efektem“ však postupně slábne po překročení 3000 ot/min. Spolupráce s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou je také v tomto případě bezchybná.

Jako po kolejích

Automobily Focus se vyznačují nadprůměrně příznivými jízdními vlastnostmi, jež do dané třídy bez nadsázky vnesly nové kvality, a výjimkou není ani provedení kombi. Ocenili jsme zejména příkladnou jízdní stabilitu, která vynikne především při rychlém průjezdu ostrými zatáčkami. Pečlivě vyladěný podvozek se spíše tvrdším pérováním zamezuje většímu náklonu vozu a přitom uspokojivě eliminuje nerovnosti vozovky. V chování testovaných modelů jsme nepozorovali téměř žádné rozdíly, přestože vůz poháněný turbodieselem má o 63 kg větší pohotovostní hmotnost. Tento vůz nás ovšem potrápil nerovnoměrně fungujícím elektronickým akcelerátorem, zatímco exempláři se zážehovým agregátem by zase slušely brzdy s rychlejším nástupem. Řízení se standardně dodávaným posilovačem bylo v obou případech přiměřeně účinné.
Verzi Focus Kombi s motorem 1.8TDdi ocení především ti, kterým leží na srdci úsporný provoz: kombinovaná spotřeba uváděná výrobcem totiž činí pouze 5,1 l nafty na 100 km. Čtyřválec 1.8 16V si pak řekne o 7,5 l benzinu na 100 km, což rovněž není přemrštěná hodnota. Pořizovací ceny uvedených modelů Focus Kombi s daným stupněm výbavy Ambiente činí 510 000 Kč versus 485 000 Kč včetně DPH ve prospěch zážehové verze. Při dnešních cenách benzinu a nafty (30,50 Kč, resp. 24 Kč za 1 l) ovšem Focus Kombi poháněný turbodieselem vykompenzuje svému majiteli uvedený finanční rozdíl po ujetí vzdálenosti 23 500 km.

 

 

Zadní partie vozu Focus Kombi je nadprůměrně prostorná.

 


Ford Focus Kombi Ambiente 1.8TDdi

Motor

čtyřválcový turbodiesel

Zdvihový objem (cm3)

1753

Max. výkon (kW/k)

66

  při otáčkách/min

4000

Max. točivý moment (N.m)

200

  při otáčkách/min

2000

Max. rychlost (km/h)

184

Zrychlení 0–100 km/h (s)

12,7

Počet převodových stupňů

5

Pohotovostní hmotnost (kg)

1232

Zavazadelník (m3)

0,520

Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km)

6,8/4,1/5,1

Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm)

4438/1702/1461/2615

Poháněná kola

přední

Cena

510 000 Kč


Ford Focus Kombi Ambiente 1.8 16V

 

Motor

zážehový čtyřválec

Zdvihový objem (cm3)

1796

Max. výkon (kW/k)

85

  při otáčkách/min

5500

Max. točivý moment (N.m)

160

  při otáčkách/min

4400

Max. rychlost (km/h)

198

Zrychlení 0–100 km/h (s)

10,7

Počet převodových stupňů

5

Pohotovostní hmotnost (kg)

1169

Zavazadelník (m3)

0,520

Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km)

10,3/5,9/7,5

Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm)

4438/1702/1461/2615

Poháněná kola

přední

Cena

485 000 Kč

 

Výsledné hodnocení:

Ford Focus Kombi Ambiente 1.8TDdi

 

Ford Focus Kombi Ambiente 1.8 16V

výrazný design

 

prostorný interiér a zavazadelník

 

výborné jízdní vlastnosti

 

úsporný motor

 

příliš citlivý akcelerátor

 

 

výrazný design

 

prostorný interiér a zavazadelník

 

výborné jízdní vlastnosti

 

živý motor

 

brzdy s pomalejším nástupem