•
Ford Focus 5D Ultra 1.8 TDCi
Ford Focus vyjel na silnice
už v roce 1998, což je minulé století a za celou dobu se kromě rozšířené nabídky
motorů moc nezměnil. Nedávno sjel z pásu už třímiliontý vůz. Obstojí ještě dnes
v konkurenci mnohem novějších aut?

Jestli je nějaké vozidlo
opravdovým měřítkem pro nižší střední třídu, tak je to nepochybně Ford Focus.
Našli by se jistě lidé, kteří preferují Golf, Astru nebo Mégane, ale i ti musejí
uznat, že fordovské auto z roku 1998 je pro všechna tato vozidla stále měřítkem
k porovnání.
Ford Focus se veřejnosti představil poprvé v předpremiéře na ženevském
autosalonu v březnu 1998, aby nahradil populární Escort. Ačkoli automobilka své
plány drží v tajnosti, není určitě příliš odvážné tvrdit, že letos už nový Focus
bude. Prodávat se už začal Golf V, brzy bude následovat Opel Astra, takže
konkurence silně přezbrojila. Není tajemstvím, že loni uvedený C-Max už nesl
některé prvky nové generace focusu.
O focusu už byly popsány stohy papírů (a internetových stránek) a představovat
například jeho design by bylo nošením dříví do lesa.
My jsme se v našem testu
zaměřili na některé zajímavé detaily a především na to, jak obstojí tolik let
starý vůz v konkurenci novinek. Pro test jsme zvolili pětidveřový hatchback.
Využili jsme model z akční nabídky - Ford Focus 5D Ultra s motorem 1.8 TDCi o
výkonu 100 koní. V základní verzi byla jeho cena 559 900 Kč, ovšem akčně snížena
činila 494 990 Kč.

Karoserie: Šest let bez
velkých změn
Jak již bylo řečeno,
zvnějšku se Focus za celou dobu své existence až na drobné výjimky nezměnil.
Jeho design ovšem kupodivu stále nestárne. V době svého vzniku byl možná
extravagantní a trvalo chvíli si na něj zvyknout, ale postupem doby se ukázalo,
že správné slovo pro něj je spíše "nadčasový". Dnes je to zlatá střední cesta.
Ani ultrakonzervativní Golf, ani futuristický Mégane.
Ale komu se líbí jaký design je věc individuální. V roce 2001 prošel focus
drobným faceliftem, který se v podstatě týkal jen předních světel, nárazníku a
umístění blinkrů, drobné změny nastaly také v interiéru, ale jinak se po
silnicích prohání už šestým rokem bez výraznější změn. To je už hodně dlouhá
doba a změnu designu by to určitě chtělo.
Na délku (4174 mm) je focus v průměru ve své třídě, i když před uvedením nového
Golfu a Astry byl výrazně na čele. Výrazně ho překonává pouze Honda Civic s 4285
mm. Jen málo víc má nový Golf (4204 mm). S delším rozvorem se ale už nějaké auto
najde. Focusových 2615 mm překonává třeba Renault Mégane (2625 mm) a především
Civic (2685 mm). Golf s 2578 mm ale naopak zůstává vzadu. Většina konkurentů je
širších. S pouhými 1702 mm jsou před ním skoro všichni, nejvíce Fiat Stilo (1785
mm), Mégane (1777 mm) nebo Golf (1759 mm). I přes tyto rozdíly ovšem mají
všichni velmi podobný vnitřní prostor, výrazně více místa cestujícím nabízí
pouze Honda Civic. Velká délka focusu se příznivě projevila v zavazadlovém
prostoru. S 350 litry ho překonává opět pouze Civic (370) a Mercedes třídy A
(390). Nový Golf i Astra se na něj dotáhly až v poslední generaci.
Interiér: sláva geometrii
V "geometrickém" interiéru složeném z linií tvořících trojúhelníky a ovály
potěší dobré dílenské zpracování, převážně šedé plasty rozhodně nevržou. Celé
ztvárnění přístrojové desky je řešeno poněkud futuristicky, žádnou pravidelnost
v něm nehledejte. V porovnání s tradičně řešenými palubními deskami jiných
automobilek, není focus rozhodně nudný, ale na druhou stranu může
někomu přijít uspořádání
poněkud chaotické, protože rovnou čáru zde budete hledat jen těžko.
Za zmínku stojí jeden zajímavý detail. Netradičně je vyřešeno otevírání
zavazadlového prostoru a kapoty. Páté dveře se zevnitř otevírají tlačítkem vlevo
od volantu, nikoli jak je obvyklé u většiny vozů vlevo vedle sedadla řidiče. Ale
tlačítko nebo páku na otevírání přední kapoty byste hledali marně. Motorový
prostor nejde otevřít zevnitř vozu, jedinou možností je odemknout startovacím
klíčem zámek, který se skrývá pod otočným znakem na přední masce. Důvod je
praktický. Případnému zloději tak nestačí třeba rozbít okno, aby se dostal k
motoru.

Jízdní vlastnosti:
nepřekonaný multilink
Čím si focus především získal uznání, je podvozek a s ním spojené jízdní
vlastnosti. I po šesti letech je podvozek focusu brán jako měřítko pro novinky v
této třídě. Velmi přesné řízení a víceprvkové zavěšení zadní nápravy je
především to, co z focusu udělalo vůz, který předběhl svou dobu a mnoho
konkurentů se k němu teprve nyní přiblížilo. Podobně dobrý by mohl být
čtyřprvkový multilink v novém golfu páté generace.
Hatchbacku tento podvozek sedí lépe než před časem testovanému kombíku.
Přiměřeně tuhé pérování zabraňuje většímu náklonu v zatáčkách, které tak můžete
projíždět skutečně ostře a na rozdíl od kombíku vůz v tomto provedení nevykazuje
téměř žádné sklony k přetáčivosti.
Motor: budoucnost patří
dieselu
Hatchbacku také výborně sedí čtyřválcový dieselový motor 1.8 TDCi s výkonem 100
koní. Technologie Common rail vstřikuje palivo pod velkým tlakem, aby došlo k co
nejlepšímu rozprášení nafty ve válcích. Cílem je co nejlepší spalování a tím i
snížení spotřeby. Tlak až 140 MPa je velmi slušný, ale budoucnost patří ještě
vyšším hodnotám. Nové motory TDCi Duratorq vzniklé ze spolupráce Fordu a
koncernu PSA (1.6 a 2.0) dokáží vstřikovat palivo pod tlakem 160 MPa stejně jako
nový agregát 1.9 CDTI ECOTEC od Opelu.
V kombinaci má vůz výrobce udávanou spotřebu pouhých 5,2 litru nafty na 100
kilometrů, kterou se nám podařilo téměř dodržet (5,3). Byl to opravdu příjemný
pohled na ručičku palivoměru, která se hýbala jen velmi pomalu a po ujetí 400
kilometrů byla nádrž stále téměř z poloviny plná. Ford má u svého agegrátu dobře
vychytaný i problém tradiční větší hlučnosti dieselových motorů. Speciální
technologie NRT přesně dávkuje vstřik paliva, což zdokonaluje proces hoření.
Nejvyšší výkon 74 kW
dosahuje motor při 3800 otáčkách za minutu, točivý moment má maximum na 250 Nm
při 1850 otáčkách. Je silný v širokém spektru otáček díky dobrému zpřevodování,
ochabuje až na pětce při rychlosti nad 150 km/h. Motoru nebylo v podstatě co
vytknout, protože jak výkonem, tak kultivovaným chodem i nízkou hlučností nebyl
znát téměř žádný rozdíl oproti benzinovému agregátu.
Co ale bylo nepříjemné, byl topení. Trvalo velmi dlouho, než se člověk v autě
ohřál, minimum bylo deset minut jízdy. Například ve Škodě Fabia s dieselem 1.4,
jejíž test chystáme v nejbližší době, byl nástup topení minimálně o polovinu
rychlejší.
 |
|
 |
Cena: konkurence je dražší
V základní verzi vyjde vůz s tímto motorem na 559 900 Kč, v akční nabídce Ultra
je cena snížena až na 494 990 Kč. V této ceně už je zahrnuto poměrně dost
výbavy: elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, airbagy řidiče,
spolujezdce a boční, ABS, posilovač řízení, imobilizér, dálkově ovládané
centrální zamykání, manuální klimatizace nebo manuální nastavení sedadla řidiče
ve čtyřech směrech.
Konkurence montuje do svých aut o něco silnější motory, ale je dražší. Extrémem
je Golf, který s motorem jen o 3 kW silnějším už stojí o 40 tisíc víc, a to jde
ještě o třídveřovou verzi (pětidveřová je o dalších 28 000 dražší). Naopak
levnější je nedoceněný Civic.
Celkové hodnocení
Ford Focus nás příjemně překvapil, protože i po tolika letech od uvedení na trhu
dokáže držet krok s mnohem mladšími konkurenty. Kdo nepotřebuje mít za každou
cenu auto, za kterým se na silnici ohlédnout, je pro něj focus stále velmi
rozumnou volbou.
Focus
a jeho konkurenti:
|
Ford Focus 1.8 TDCi |
Honda Civic 1.7 CTDi |
Golf V 1.9 TDI |
Renault Mégane II 1.9 dCi |
Rozměry [d/š/v mm] |
4174/1702/1430 |
4285/1695/1495 |
4204/1759/1485 |
4209/1777/1457 |
Rozvor [mm] |
2615 |
2685 |
2578 |
2625 |
Objem motoru [ccm] |
1753 |
1686 |
1896 |
1870 |
Výkon [kw] |
74 |
74 |
77 |
88 |
Max. točivý moment [Nm] |
240 |
220 |
250 |
270 |
Objem zavazadlového prostoru [l] |
350 |
370 |
350 |
330 |
Maximální rychlost [km/h] |
185 |
182 |
187 |
196 |
Kombinovaná spotřeba [l] |
5,2 |
5 |
5,3 |
5,4 |
Základní cena [Kč] |
559 900 |
539 000 |
595 000 |
580 000 |
Plus:
výborné jízdní vlastnosti
úsporný a tichý motor
originální interiér
objemný zavazadlový prostor
Minus:
dlouhý "nástup" topení
pro někoho chaotický vzhled palubní desky
•
Ford Focus
kombi 1,8 TDCi - pracovitý elegán

Zvenku prošel jen drobným
faceliftem v roce 2001, a tak hlavní změny se odehrávají pod kapotou. My jsme v
našem redakčním testu vyzkoušeli verzi kombi se vznětovým motorem 1,8 TDCi.
Kontrast oblých tvarů a hran to je Focus kombi při pohledu zvenku. Ocenit musíme
opravdu nadčasový design, Focus jakoby nestárnul. Elegantně vypadá i verze
kombi, u které nebývá jednoduché spojit vzhled a praktičnost zavazadlového
prostoru. Páté dveře jsou velmi široké, takže lze plně využít vnitřní šířku vozu
a umístit dovnitř pohodlně až 520 litrů nákladu, při sklopených sedadlech, které
se sklápí do roviny s podlahou zavazadlového prostoru, až 1580 litrů. Oboje jsou
to na svoji třídu nadprůměrné hodnoty. Na délku lze uložit předmět 160
centimetrů dlouhý.
Také interiér se povedl, potěší zejména důraz, který Ford klade na dílenské
zpracování, takže žádné vrzání plastů se nekoná. Přístrojová deska je poněkud
netradičně tvarovaná, ale velmi přehledná. Tlustý věnec volantu dobře padne do
ruky.
Přední sedadla jsou tuhá, velká a optimálně anatomicky tvarovaná, řidič si jen
může připadat za volantem trochu utopen, ale ve verzi Comfort si může sedadlo
seřídit ve čtyřech směrech a najít tak optimální polohu.
Dostatek místa je na zadních
sedadlech, potěší zejména prostor nad hlavami cestujících, protože střecha se
směrem k zádi svažuje jen minimálně. Příliš pohodlné posezení není pouze na
místě uprostřed zadní lavice kvůli poněkud tvrdšímu polstrování. Jako v mnoha
jiných autech slouží totiž část opěradla zároveň jako výklopná loketní opěrka.
Čtyřválcový
turbodiesel má maximální výkon 74 kW, nebo-li 100 koní. Je vybaven přímým
vstřikem nafty, což umožnilo snížit hlučnost chodu a Ford ho vydává za jeden z
nejtišších vznětových motorů ve své třídě. Technologie snížení hlučnosti zvaná
ACP je v podstatě akustickým systémem, který "slyší" hluk spalování. Třikrát za
milisekundu se provádí nastavení předvstřiku a hlavního vstřiku. Agregát se
velice dobře cítí zejména v nižších otáčkách ostatně maximální hodnotu točivého
momentu 250 Nm dosahuje při 1850 otáčkách za minutu. Od 3000 otáček poněkud
ochabuje. Agregát má překvapivě tichý a kultivovaný chod, i když si občas přece
jen trochu zaklape. V kombinaci s výborným odhlučněním interiéru si řidič může
připadat, že ho vpřed nepohání dieselový motor.

Vyzdvihnout je třeba pětistupňovou převodovku. Řazení je velmi přesné a první
tři stupně jsou příjemně krátké a řadicí páka klade minimální odpor.
Deklarovanou spotřebu 5,4 litru nafty na 100 kilometrů se nám ale nepodařilo
dosáhnout a pohybovali jsme se minimálně o litr výše. Ještě je třeba dodat další
dva údaje maximální rychlost je 196 km/h, zrychlení znuly na sto za 11 sekund.

Dobré jízdní
vlastnosti Focusu jsou dostatečně známé a velmi spokojeni jsme byli i s verzí
kombi. Dostatečně tuhé pérování zamezovalo většímu náklonu vozu v prudkých
zatáčkách. Při velmi rychlém projíždění zatáček je však potřeba dávat si pozor
na tendenci vozu k mírné přetáčivosti. Pečlivě vyladěný podvozek také omezuje na
minimum nepohodlí cestujících při přejíždění nerovností. Také musíme pochválit
dobře fungující posilovač řízení.
Ve výbavě Comfort přijde tento vůz na 593 500 Kč, což je o 35 tisíc víc než
pětidveřová verze. Vůbec nejlevnější kombík of Focusu vyjde na 458 500 Kč s
motorem 1,4 ZETEC. Námi testovaná verze výbavy zahrnuje například ABS, airbag
spolujezdce, imobilizér, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka nebo
manuální nastavení sedadla řidiče ve čtyřech směrech.
|