Ford Focus 5D Ultra 1.8 TDCi

Ford Focus vyjel na silnice už v roce 1998, což je minulé století a za celou dobu se kromě rozšířené nabídky motorů moc nezměnil. Nedávno sjel z pásu už třímiliontý vůz. Obstojí ještě dnes v konkurenci mnohem novějších aut?

 

Jestli je nějaké vozidlo opravdovým měřítkem pro nižší střední třídu, tak je to nepochybně Ford Focus. Našli by se jistě lidé, kteří preferují Golf, Astru nebo Mégane, ale i ti musejí uznat, že fordovské auto z roku 1998 je pro všechna tato vozidla stále měřítkem k porovnání.
Ford Focus se veřejnosti představil poprvé v předpremiéře na ženevském autosalonu v březnu 1998, aby nahradil populární Escort. Ačkoli automobilka své plány drží v tajnosti, není určitě příliš odvážné tvrdit, že letos už nový Focus bude. Prodávat se už začal Golf V, brzy bude následovat Opel Astra, takže konkurence silně přezbrojila. Není tajemstvím, že loni uvedený C-Max už nesl některé prvky nové generace focusu.
O focusu už byly popsány stohy papírů (a internetových stránek) a představovat například jeho design by bylo nošením dříví do lesa.

My jsme se v našem testu zaměřili na některé zajímavé detaily a především na to, jak obstojí tolik let starý vůz v konkurenci novinek. Pro test jsme zvolili pětidveřový hatchback. Využili jsme model z akční nabídky - Ford Focus 5D Ultra s motorem 1.8 TDCi o výkonu 100 koní. V základní verzi byla jeho cena 559 900 Kč, ovšem akčně snížena činila 494 990 Kč.

 

Karoserie: Šest let bez velkých změn
Jak již bylo řečeno, zvnějšku se Focus za celou dobu své existence až na drobné výjimky nezměnil. Jeho design ovšem kupodivu stále nestárne. V době svého vzniku byl možná extravagantní a trvalo chvíli si na něj zvyknout, ale postupem doby se ukázalo, že správné slovo pro něj je spíše "nadčasový". Dnes je to zlatá střední cesta. Ani ultrakonzervativní Golf, ani futuristický Mégane.
Ale komu se líbí jaký design je věc individuální. V roce 2001 prošel focus drobným faceliftem, který se v podstatě týkal jen předních světel, nárazníku a umístění blinkrů, drobné změny nastaly také v interiéru, ale jinak se po silnicích prohání už šestým rokem bez výraznější změn. To je už hodně dlouhá doba a změnu designu by to určitě chtělo.
Na délku (4174 mm) je focus v průměru ve své třídě, i když před uvedením nového Golfu a Astry byl výrazně na čele. Výrazně ho překonává pouze Honda Civic s 4285 mm. Jen málo víc má nový Golf (4204 mm). S delším rozvorem se ale už nějaké auto najde. Focusových 2615 mm překonává třeba Renault Mégane (2625 mm) a především Civic (2685 mm). Golf s 2578 mm ale naopak zůstává vzadu. Většina konkurentů je širších. S pouhými 1702 mm jsou před ním skoro všichni, nejvíce Fiat Stilo (1785 mm), Mégane (1777 mm) nebo Golf (1759 mm). I přes tyto rozdíly ovšem mají všichni velmi podobný vnitřní prostor, výrazně více místa cestujícím nabízí pouze Honda Civic. Velká délka focusu se příznivě projevila v zavazadlovém prostoru. S 350 litry ho překonává opět pouze Civic (370) a Mercedes třídy A (390). Nový Golf i Astra se na něj dotáhly až v poslední generaci.

 

Interiér: sláva geometrii
V "geometrickém" interiéru složeném z linií tvořících trojúhelníky a ovály potěší dobré dílenské zpracování, převážně šedé plasty rozhodně nevržou. Celé ztvárnění přístrojové desky je řešeno poněkud futuristicky, žádnou pravidelnost v něm nehledejte. V porovnání s tradičně řešenými palubními deskami jiných automobilek, není focus rozhodně nudný, ale na druhou stranu může
někomu přijít uspořádání poněkud chaotické, protože rovnou čáru zde budete hledat jen těžko.
Za zmínku stojí jeden zajímavý detail. Netradičně je vyřešeno otevírání zavazadlového prostoru a kapoty. Páté dveře se zevnitř otevírají tlačítkem vlevo od volantu, nikoli jak je obvyklé u většiny vozů vlevo vedle sedadla řidiče. Ale tlačítko nebo páku na otevírání přední kapoty byste hledali marně. Motorový prostor nejde otevřít zevnitř vozu, jedinou možností je odemknout startovacím klíčem zámek, který se skrývá pod otočným znakem na přední masce. Důvod je praktický. Případnému zloději tak nestačí třeba rozbít okno, aby se dostal k motoru.

 

Jízdní vlastnosti: nepřekonaný multilink
Čím si focus především získal uznání, je podvozek a s ním spojené jízdní vlastnosti. I po šesti letech je podvozek focusu brán jako měřítko pro novinky v této třídě. Velmi přesné řízení a víceprvkové zavěšení zadní nápravy je především to, co z focusu udělalo vůz, který předběhl svou dobu a mnoho konkurentů se k němu teprve nyní přiblížilo. Podobně dobrý by mohl být čtyřprvkový multilink v novém golfu páté generace.
Hatchbacku tento podvozek sedí lépe než před časem testovanému kombíku. Přiměřeně tuhé pérování zabraňuje většímu náklonu v zatáčkách, které tak můžete projíždět skutečně ostře a na rozdíl od kombíku vůz v tomto provedení nevykazuje téměř žádné sklony k přetáčivosti.

 

Motor: budoucnost patří dieselu
Hatchbacku také výborně sedí čtyřválcový dieselový motor 1.8 TDCi  s výkonem 100 koní. Technologie Common rail vstřikuje palivo pod velkým tlakem, aby došlo k co nejlepšímu rozprášení nafty ve válcích. Cílem je co nejlepší spalování a tím i snížení spotřeby. Tlak až 140 MPa je velmi slušný, ale budoucnost patří ještě vyšším hodnotám. Nové motory TDCi Duratorq vzniklé ze spolupráce Fordu a koncernu PSA (1.6 a 2.0) dokáží vstřikovat palivo pod tlakem 160 MPa stejně jako nový agregát 1.9 CDTI  ECOTEC od Opelu.
V kombinaci má vůz výrobce udávanou spotřebu pouhých 5,2 litru nafty na 100 kilometrů, kterou se nám podařilo téměř dodržet (5,3). Byl to opravdu příjemný pohled na ručičku palivoměru, která se hýbala jen velmi pomalu a po ujetí 400 kilometrů byla nádrž stále téměř z poloviny plná. Ford má u svého agegrátu dobře vychytaný i problém tradiční větší hlučnosti dieselových motorů. Speciální technologie NRT přesně dávkuje vstřik paliva, což zdokonaluje proces hoření.
Nejvyšší výkon 74 kW dosahuje motor při 3800 otáčkách za minutu, točivý moment má maximum na 250 Nm při 1850 otáčkách. Je silný v širokém spektru otáček díky dobrému zpřevodování, ochabuje až na pětce při rychlosti nad 150 km/h. Motoru nebylo v podstatě co vytknout, protože jak výkonem, tak kultivovaným chodem i nízkou hlučností nebyl znát téměř žádný rozdíl oproti benzinovému agregátu.
Co ale bylo nepříjemné, byl topení. Trvalo velmi dlouho, než se člověk v autě ohřál, minimum bylo deset minut jízdy. Například ve Škodě Fabia s dieselem 1.4, jejíž test chystáme v nejbližší době, byl nástup topení minimálně o polovinu rychlejší.

 

 

Cena: konkurence je dražší
V základní verzi vyjde vůz s tímto motorem na 559 900 Kč, v akční nabídce Ultra je cena snížena až na 494 990 Kč. V této ceně už je zahrnuto poměrně dost výbavy: elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, airbagy řidiče, spolujezdce a boční, ABS, posilovač řízení, imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace nebo manuální nastavení sedadla řidiče ve čtyřech směrech.
Konkurence montuje do svých aut o něco silnější motory, ale je dražší. Extrémem je Golf, který s motorem jen o 3 kW silnějším už stojí o 40 tisíc víc, a to jde ještě o třídveřovou verzi (pětidveřová je o dalších 28 000 dražší). Naopak levnější je nedoceněný Civic.

Celkové hodnocení
Ford Focus nás příjemně překvapil, protože i po tolika letech od uvedení na trhu dokáže držet krok s mnohem mladšími konkurenty. Kdo nepotřebuje mít za každou cenu auto, za kterým se na silnici ohlédnout, je pro něj focus stále velmi rozumnou volbou.

 Focus a jeho konkurenti:

 


 

Ford Focus 1.8 TDCi

Honda Civic 1.7 CTDi

Golf V 1.9 TDI

Renault Mégane II 1.9 dCi

Rozměry [d/š/v mm]

4174/1702/1430

4285/1695/1495

4204/1759/1485

4209/1777/1457

Rozvor [mm]

2615

2685

2578

2625

Objem motoru [ccm]

1753

1686

1896

1870

Výkon [kw]

74

74

77

88

Max. točivý moment [Nm]

240

220

250

270

Objem zavazadlového prostoru [l]

350

370

 

350

 330

Maximální rychlost [km/h]

185

182

187

196

Kombinovaná spotřeba [l]

5,2

5

5,3

5,4

Základní cena [Kč]

559 900

539 000

595 000

580 000

 

Plus:
výborné jízdní vlastnosti
úsporný a tichý motor
originální interiér
objemný zavazadlový prostor

 

Minus:
dlouhý "nástup" topení
pro někoho chaotický vzhled palubní desky


 

Ford Focus kombi 1,8 TDCi - pracovitý elegán


Zvenku prošel jen drobným faceliftem v roce 2001, a tak hlavní změny se odehrávají pod kapotou. My jsme v našem redakčním testu vyzkoušeli verzi kombi se vznětovým motorem 1,8 TDCi.
Kontrast oblých tvarů a hran to je Focus kombi při pohledu zvenku. Ocenit musíme opravdu nadčasový design, Focus jakoby nestárnul. Elegantně vypadá i verze kombi, u které nebývá jednoduché spojit vzhled a praktičnost zavazadlového prostoru. Páté dveře jsou velmi široké, takže lze plně využít vnitřní šířku vozu a umístit dovnitř pohodlně až 520 litrů nákladu, při sklopených sedadlech, které se sklápí do roviny s podlahou zavazadlového prostoru, až 1580 litrů. Oboje jsou to na svoji třídu nadprůměrné hodnoty. Na délku lze uložit předmět 160 centimetrů dlouhý.
Také interiér se povedl, potěší zejména důraz, který Ford klade na dílenské zpracování, takže žádné vrzání plastů se nekoná. Přístrojová deska je poněkud netradičně tvarovaná, ale velmi přehledná. Tlustý věnec volantu dobře padne do ruky.
Přední sedadla jsou tuhá, velká a optimálně anatomicky tvarovaná, řidič si jen může připadat za volantem trochu utopen, ale ve verzi Comfort si může sedadlo seřídit ve čtyřech směrech a najít tak optimální polohu.

Dostatek místa je na zadních sedadlech, potěší zejména prostor nad hlavami cestujících, protože střecha se směrem k zádi svažuje jen minimálně. Příliš pohodlné posezení není pouze na místě uprostřed zadní lavice kvůli poněkud tvrdšímu polstrování. Jako v mnoha jiných autech slouží totiž část opěradla zároveň jako výklopná loketní opěrka.

Čtyřválcový turbodiesel má maximální výkon 74 kW, nebo-li 100 koní. Je vybaven přímým vstřikem nafty, což umožnilo snížit hlučnost chodu a Ford ho vydává za jeden z nejtišších vznětových motorů ve své třídě. Technologie snížení hlučnosti zvaná ACP je v podstatě akustickým systémem, který "slyší" hluk spalování. Třikrát za milisekundu se provádí nastavení předvstřiku a hlavního vstřiku. Agregát se velice dobře cítí zejména v nižších otáčkách ostatně maximální hodnotu točivého momentu 250 Nm dosahuje při 1850 otáčkách za minutu. Od 3000 otáček poněkud ochabuje. Agregát má překvapivě tichý a kultivovaný chod, i když si občas přece jen trochu zaklape. V kombinaci s výborným odhlučněním interiéru si řidič může připadat, že ho vpřed nepohání dieselový motor.
 


Vyzdvihnout je třeba pětistupňovou převodovku. Řazení je velmi přesné a první tři stupně jsou příjemně krátké a řadicí páka klade minimální odpor. Deklarovanou spotřebu 5,4 litru nafty na 100 kilometrů se nám ale nepodařilo dosáhnout a pohybovali jsme se minimálně o litr výše. Ještě je třeba dodat další dva údaje maximální rychlost je 196 km/h, zrychlení znuly na sto za 11 sekund.
 


Dobré jízdní vlastnosti Focusu jsou dostatečně známé a velmi spokojeni jsme byli i s verzí kombi. Dostatečně tuhé pérování zamezovalo většímu náklonu vozu v prudkých zatáčkách. Při velmi rychlém projíždění zatáček je však potřeba dávat si pozor na tendenci vozu k mírné přetáčivosti. Pečlivě vyladěný podvozek také omezuje na minimum nepohodlí cestujících při přejíždění nerovností. Také musíme pochválit dobře fungující posilovač řízení.
Ve výbavě Comfort přijde tento vůz na 593 500 Kč, což je o 35 tisíc víc než pětidveřová verze. Vůbec nejlevnější kombík of Focusu vyjde na 458 500 Kč s motorem 1,4 ZETEC. Námi testovaná verze výbavy zahrnuje například ABS, airbag spolujezdce, imobilizér, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka nebo manuální nastavení sedadla řidiče ve čtyřech směrech.