Ford Focus combi (15. 2. 2000)

Jedním z nejúspěšnějších modelů minulového roku se stal model Focus americké značky Ford. Nevyhrál pouze titul Evropského vozu roku, ale přidal k němu i podobné vavříny v dalších sedmnácti národních anketách. Je nabízen v celkem čtyřech karosářských variantách - jako tří- a pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi. Právě to jsme podrobili redakčnímu testu. Partnerem nám v tomto provedení byl i turbodiesel o objemu 1,8 litru.

Netradiční linie
V globálním měřítku se dá říci, že úroveň dnešních automobilů je vysoká už sama o sobě a Ford Focus popravdě řečeno nemá nic navíc a o nic není ani ošizen. Nejdříve asi zaujme netradičními liniemi karosérie, které ovšem po několika měsících "společného soužití" již nepůsobí tak exoticky jako na začátku. Nicméně se ani nepotvrdily obavy některých odborníků, že tvary fokusu se brzy okoukají. Platí to také pro další varianty karosérií, které postupem času přibyly k základnímu hatchbacku. Přední linie vozu jsou stejné pro všechny typy vozu, odlišné jsou zadní partie vozů přesně podle typu karosérie. Proti předku je zadní část kombi pojata v poněkud konzervativnějším (střízlivějším) duchu. Ford například u kombi nepoužil umístění zadních svítilen v zadních sloupcích, které tak zvýraznily design hatchbacku. Nicméně pozornost tento vůz poutá již na první pohled.

Prostorný zavazadelník
Vozy kombi jsou více než pro to jak vypadají, vybírány pro svou praktičnost. V tomto směru Ford Focus Combi asi případného zákazníka ničím nezklame, protože objem zavazadlového prostoru je jeho devízou. V základním provedení praktický ford nabízí 520 litrů volného prostoru, což je v této kategorii aut velmi dobrá hodnota. Radost kazí pouze fakt, že ač jsou zadní sedáky sklopné, na rozdíl od opěradel nejsou dělené, takže potřebujete-li převézt například koberec, musíte nechat případné spolujezdce doma. Na druhou stranu přístup k zavazadelníku je dobrý, šířka vstupního otvoru dostatečná, stejně jako vyklopení zadních dveří. Ocenit je třeba také to, že podlaha zavazadlového prostoru je rovná a nízko nad zemí. Praktická jsou také oka na upevnění menšího nákladu, celý prostor je pak standardně zakryt stahovací roletkou. Focus Kombi má proti jiným karosářským verzím modelové řady prodlouženu celkovou délku (o 286 mm na 4438 mm), rozvor náprav zústal stejný.

Pokrok i uvnitř
V podobném duchu, jakým se Ford Focus prezentuje zvenku, je uspořádán i interiér vozidla. Palubní deska i jednotlivé přístroje a ovladače mají neotřelý a svěží design, k tomu se přidává dobré dílenské zpracování a ergonomické řešení detailů. Díky svému rozvoru náprav (2615 mm), který je v této kategorii aut největší, poskytuje focus také mimořádně prostorný interiér a zejména spoustu místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech, ale i v prostoru nad hlavou a úrovni ramen. Volant Fordu Focus je výškově nastavitelný ve čtyřech směrech, stejně jako sedadlo řidiče, takže najít ve voze ideální jízdní polohu je snadné. Významnou novinkou je zvýšená pozice za volantem, která zajišťuje dobrý výhled z vozu. Volant jde velmi dobře do ruky a vůz se s ním velmi dobře a přesně ovládá. Varovný signál se konečně přestěhoval ze sloupku řízení do středového panelu, kde jsou všechny potřebné funkce dosažitelné pro oba přední cestující. Už méně praktické je umístění popelníku a zapalovače v bezprostřední blízkosti volantu, nekuřáci si zde ovšem místo toho mohou objednat odkládací zásuvku na brýle a místo zapalovače umístit zásuvku pro dobíječku.

Ford s přímým vstřikem
Další novinkou u fokusu je použití vznětového přeplňovaného agregátu. Jedná se o první dieselový agregát s přímým vstřikem instalovaným u Fordu do osobního automobilu. Přímý vstřik zajišťuje vysokotlaké čerpadlo Bosch s elektromagnetickými ventily, elektronicky řízeným množstvím vstřikovaného paliva a časováním vstřiků. Objem motoru je 1,8 litru, když největší výkon 66 kW tento ford dosahuje při 4000 ot/min. Výsledkem konstrukce motoru je velmi příznivá hodnota točivého momentu umožňující pohodlnou jízdu i při plném zatížení. Řečeno cifrou, jedná se o největší hodnotu 200 Nm při 2000 ot/min. Tyto hodnoty jsou předpokladem pro nejvyšší rychlost 184 km/h a zrychlení z místa na 100 km/h za 12,9 sekundy.
Kdo očekává, že bude jezdit úsporně, bude možná trochu zklamán, protože průměrnou hodnotu 5,1 l/100 km deklarovanou výrobcem, se nám nepodařilo naplnit. Trochu překvapivé byla rovněž vyšší hlučnost pronikající i při klidné jízdě do interiéru. Že je agregát v chodu prozrazovaly i vyšší vibrace volantu a páky převodového ústrojí. Shodou okolností jsme měli ve stejný čas možnost jízdní zkouškou prověřit i další turbodieselové modely nižší střední třídy (Citroen Xsara Break HDI a Škoda Octavia Combi TDI) a žel, ford na své konkurenty podle našeho názoru nestačil jak v průměrné spotřebě, tak v celkové intenzitě hluku a vibrací. Ale do budoucna by mohlo být všechno trochu jinak ... Nedávno totiž podepsaly společnosti Ford a koncern PSA vyrábějící vozy značek Citroen a Peugeot, dohodu o spolupráci při vývoji dieselových agregátů. Věřme, že francouzští konstruktéři budou mít v tomto svazku větší možnosti se uplatnit, protože agregát HDI dnes patří v tomto směru k tomu nejlepšímu, co lze nabídnout.

Pozitivní hodnocení
Model Ford Focus je ale velmi kvalitní vůz a přes všechny naše výhrady si zaslouží pouze pozitivní hodnocení. Je u něj použita celá řada pokrokových technických postupů a zlepšení, jízdními vlastnostmi stojí ve své třídě v přední linii. Verze kombi splňuje také všechny požadavky kladené na současné kombíky, škoda jen, že sedák druhé řady sedadel není dělitelný 2:1 jako opěradla. Testované kombi se na českém trhu prodává za cenu 495 000 Kč, ale levněji lze pořídit kombi s motorem 1,4i.
 

Martin Vacek

Technické údaje a porovnání s konkurencí:

Typ Ford Focus Combi Citroen Xsara Break Opel Astra Caravan Volkswagen Golf Variant
Pohon kol přední přední přední přední
Rozměry/Délka[mm] 4438 4354 4288 4405
Rozměry/Šířka[mm] 1699 1698 1709 1735
Rozměry/Výška[mm] 1447 1420 1510 1473
Druh motoru vznětový s přímým vstřikem paliva vznětový s přímým vstřikem paliva vznětový s přímým vstřikem paliva vznětový s přímým vstřikem paliva
Válců 4 4 4 4
Objem válců [cm3] 1753 1997 1995 1896
Výkon [kW] 66 66 60 66
Nejvyšší rychlost[km/h] 184 181 170 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,9 13,3 15,0 13,1
Spotřeba/město [l/100km] 6,8 6,9 - 6,9
Spotřeba/mimo město [l/100km] 4,1 4,3 - 4,5
Spotřeba/kombinace [l/100km] 5,1 5,2 5,7 5,4
Zavazadlový prostor [l] 520/1580 517/1152 480/1500 460/1470
Obsah palivové nádrže [l] 55 54 52 55
Základní cena modelu v ČR: [Kč] 495 000 540 000 539 900 594 600