•
Ford Focus combi (15.
2. 2000)
Jedním z nejúspěšnějších modelů
minulového roku se stal model Focus americké značky Ford. Nevyhrál pouze titul
Evropského vozu roku, ale přidal k němu i podobné vavříny v dalších sedmnácti
národních anketách. Je nabízen v celkem čtyřech karosářských variantách - jako
tří- a pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi. Právě to
jsme podrobili redakčnímu testu. Partnerem nám v tomto provedení byl i
turbodiesel o objemu 1,8 litru.
Netradiční linie
V
globálním měřítku se dá říci, že úroveň dnešních automobilů je vysoká už sama o
sobě a Ford Focus popravdě řečeno nemá nic navíc a o nic není ani ošizen.
Nejdříve asi zaujme netradičními liniemi karosérie, které ovšem po několika
měsících "společného soužití" již nepůsobí tak exoticky jako na začátku. Nicméně
se ani nepotvrdily obavy některých odborníků, že tvary fokusu se brzy okoukají.
Platí to také pro další varianty karosérií, které postupem času přibyly k
základnímu hatchbacku. Přední linie vozu jsou stejné pro všechny typy vozu,
odlišné jsou zadní partie vozů přesně podle typu karosérie. Proti předku je
zadní část kombi pojata v poněkud konzervativnějším (střízlivějším) duchu. Ford
například u kombi nepoužil umístění zadních svítilen v zadních sloupcích, které
tak zvýraznily design hatchbacku. Nicméně pozornost tento vůz poutá již na první
pohled.
Prostorný zavazadelník
Vozy
kombi jsou více než pro to jak vypadají, vybírány pro svou praktičnost. V tomto
směru Ford Focus Combi asi případného zákazníka ničím nezklame, protože objem
zavazadlového prostoru je jeho devízou. V základním provedení praktický ford
nabízí 520 litrů volného prostoru, což je v této kategorii aut velmi dobrá
hodnota. Radost kazí pouze fakt, že ač jsou zadní sedáky sklopné, na rozdíl od
opěradel nejsou dělené, takže potřebujete-li převézt například koberec, musíte
nechat případné spolujezdce doma. Na druhou stranu přístup k zavazadelníku je
dobrý, šířka vstupního otvoru dostatečná, stejně jako vyklopení zadních dveří.
Ocenit je třeba také to, že podlaha zavazadlového prostoru je rovná a nízko nad
zemí. Praktická jsou také oka na upevnění menšího nákladu, celý prostor je pak
standardně zakryt stahovací roletkou. Focus Kombi má proti jiným karosářským
verzím modelové řady prodlouženu celkovou délku (o 286 mm na 4438 mm), rozvor
náprav zústal stejný.
Pokrok i uvnitř
V
podobném duchu, jakým se Ford Focus prezentuje zvenku, je uspořádán i interiér
vozidla. Palubní deska i jednotlivé přístroje a ovladače mají neotřelý a svěží
design, k tomu se přidává dobré dílenské zpracování a ergonomické řešení
detailů. Díky svému rozvoru náprav (2615 mm), který je v této kategorii aut
největší, poskytuje focus také mimořádně prostorný interiér a zejména spoustu
místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech, ale i v prostoru nad hlavou a
úrovni ramen. Volant Fordu Focus je výškově nastavitelný ve čtyřech směrech,
stejně jako sedadlo řidiče, takže najít ve voze ideální jízdní polohu je snadné.
Významnou novinkou je zvýšená pozice za volantem, která zajišťuje dobrý výhled z
vozu. Volant jde velmi dobře do ruky a vůz se s ním velmi dobře a přesně ovládá.
Varovný signál se konečně přestěhoval ze sloupku řízení do středového panelu,
kde jsou všechny potřebné funkce dosažitelné pro oba přední cestující. Už méně
praktické je umístění popelníku a zapalovače v bezprostřední blízkosti volantu,
nekuřáci si zde ovšem místo toho mohou objednat odkládací zásuvku na brýle a
místo zapalovače umístit zásuvku pro dobíječku.
Ford s přímým vstřikem
Další
novinkou u fokusu je použití vznětového přeplňovaného agregátu. Jedná se o první
dieselový agregát s přímým vstřikem instalovaným u Fordu do osobního automobilu.
Přímý vstřik zajišťuje vysokotlaké čerpadlo Bosch s elektromagnetickými ventily,
elektronicky řízeným množstvím vstřikovaného paliva a časováním vstřiků. Objem
motoru je 1,8 litru, když největší výkon 66 kW tento ford dosahuje při 4000 ot/min.
Výsledkem konstrukce motoru je velmi příznivá hodnota točivého momentu
umožňující pohodlnou jízdu i při plném zatížení. Řečeno cifrou, jedná se o
největší hodnotu 200 Nm při 2000 ot/min. Tyto hodnoty jsou předpokladem pro
nejvyšší rychlost 184 km/h a zrychlení z místa na 100 km/h za 12,9 sekundy.
Kdo očekává, že bude jezdit úsporně, bude možná trochu zklamán, protože
průměrnou hodnotu 5,1 l/100 km deklarovanou výrobcem, se nám nepodařilo naplnit.
Trochu překvapivé byla rovněž vyšší hlučnost pronikající i při klidné jízdě do
interiéru. Že je agregát v chodu prozrazovaly i vyšší vibrace volantu a páky
převodového ústrojí. Shodou okolností jsme měli ve stejný čas možnost jízdní
zkouškou prověřit i další turbodieselové modely nižší střední třídy (Citroen
Xsara Break HDI a Škoda Octavia Combi TDI) a žel, ford na své konkurenty podle
našeho názoru nestačil jak v průměrné spotřebě, tak v celkové intenzitě hluku a
vibrací. Ale do budoucna by mohlo být všechno trochu jinak ... Nedávno totiž
podepsaly společnosti Ford a koncern PSA vyrábějící vozy značek Citroen a
Peugeot, dohodu o spolupráci při vývoji dieselových agregátů. Věřme, že
francouzští konstruktéři budou mít v tomto svazku větší možnosti se uplatnit,
protože agregát HDI dnes patří v tomto směru k tomu nejlepšímu, co lze
nabídnout.
Pozitivní hodnocení
Model Ford Focus je ale velmi kvalitní vůz a přes všechny naše výhrady si
zaslouží pouze pozitivní hodnocení. Je u něj použita celá řada pokrokových
technických postupů a zlepšení, jízdními vlastnostmi stojí ve své třídě v přední
linii. Verze kombi splňuje také všechny požadavky kladené na současné kombíky,
škoda jen, že sedák druhé řady sedadel není dělitelný 2:1 jako opěradla.
Testované kombi se na českém trhu prodává za cenu 495 000 Kč, ale levněji lze
pořídit kombi s motorem 1,4i.
Martin Vacek
Technické údaje a porovnání s
konkurencí:
Typ |
Ford Focus Combi |
Citroen Xsara Break |
Opel Astra Caravan |
Volkswagen Golf Variant |
Pohon kol |
přední |
přední |
přední |
přední |
Rozměry/Délka[mm] |
4438 |
4354 |
4288 |
4405 |
Rozměry/Šířka[mm] |
1699 |
1698 |
1709 |
1735 |
Rozměry/Výška[mm] |
1447 |
1420 |
1510 |
1473 |
Druh motoru |
vznětový s přímým vstřikem
paliva |
vznětový s přímým vstřikem
paliva |
vznětový s přímým vstřikem
paliva |
vznětový s přímým vstřikem
paliva |
Válců |
4 |
4 |
4 |
4 |
Objem válců
[cm3] |
1753 |
1997 |
1995 |
1896 |
Výkon [kW] |
66 |
66 |
60 |
66 |
Nejvyšší
rychlost[km/h] |
184 |
181 |
170 |
180 |
Zrychlení
0-100 km/h [s] |
12,9 |
13,3 |
15,0 |
13,1 |
Spotřeba/město [l/100km] |
6,8 |
6,9 |
- |
6,9 |
Spotřeba/mimo
město [l/100km] |
4,1 |
4,3 |
- |
4,5 |
Spotřeba/kombinace [l/100km] |
5,1 |
5,2 |
5,7 |
5,4 |
Zavazadlový
prostor [l] |
520/1580 |
517/1152 |
480/1500 |
460/1470 |
Obsah
palivové nádrže [l] |
55 |
54 |
52 |
55 |
Základní cena
modelu v ČR: [Kč] |
495 000 |
540 000 |
539 900 |
594 600 |
|