Opel Astra 1,6 16V versus Ford Focus 1,6 16V
 

Dva temperamenty

Ford Focus, nový model nižší střední třídy, nastoupil na místo dosavadního Escortu. Hlavním úkolem jeho konstruktérů bylo vytvořit silnou konkurenci odvěkým soupeřům – vozům VW Golf a Opel Astra. Náš test by měl ukázat, zda Ford dokáže zvítězit nad Opelem.

 

Již na první pohled zasluhuje Ford Focus zvláštní pozornost díky svému neobvyklému designu, který se nese v duchu nového firemního stylu této automobilky: jeho první obrysy byly naznačeny již na malém Fordu Ka a nyní se v plné míře rozvinuly na Focusu.

Klíček na kapotu

Podívejme se, co mají oba soupeři pod kapotou. Víko Opelu se otevírá tradičním způsobem, avšak Ford nabízí svým uživatelům možnost provést tuto zdánlivě prostou operaci s pomocí klíčku zapalování. K otevření kapoty je třeba odsunout emblém značky, vložit klíček a na dvě otočení – jak ukazuje instrukce na levé straně středového tunelu – kapotu odjistit.
Oba automobily mají velmi vyspělé motory, jež jsou si podobné v řadě základních parametrů. Jsou to řadové příčně uložené čtyřválce o zdvihovém objemu 1,6 l a výkonu 74 kW (100 k). Každý z nich je ale jiný: u Fordu je to Zetec S, u Opelu Ecotec. V obou případech je motor upevněn na pomocných rámech, stejně jako mechanismus hřebenového řízení a vzpěry spodních příčných ramen nápravy typu McPherson. Zadní kola vozu Opel Astra jsou na vlečených ramenech, zatímco Ford nabízí nezávislé víceprvkové zavěšení, které umožňuje nastavovat odklon kol. Určitým překvapením je u Focusu umístění couvací svítilny a světlometu do mlhy ve spodní části zadního nárazníku. Těžko odhadnout, jak intenzivní světlo bude vydávat třeba při jízdě po blátivých silnicích, a nelze zcela vyloučit ani náhodné poškození elektrického vedení například po nárazu kousku tvrdého ledu, který se může v zimě vytvořit za kolem, nebo po kolizi s jiným vozem. Nemluvě již o snadném rozbití.

Přístrojová deska vozu Opel je ukázkou strohého prakticismu, v němž je všechno podřízeno požadavkům pohodlí a funkčnosti.

Interiér Fordu odráží styl karoserie: elegantní, plynulé linie vytvářejí trojúhelníky a ovály.


Daň za extravagantní styl


Pokud jde o přístup do zavazadlového prostoru, pak Focus částečně zabodoval i v tomto ohledu. Tlačítko pro dálkové otevírání pátých dveří je umístěno na levé straně přístrojové desky, a nikoli na obvyklém místě u paty sedadla. Přesto se zavazadlový prostor Astry zdá být větší než u Focusu (skutečný rozdíl činí 0,020 m3), přičemž v obou automobilech jsou pod koberečkem uložena plnohodnotná rezervní kola. Právě v tomto směru Ford „odvedl daň“ technickému pokroku. Zvýšená úroveň podlahy v zavazadlovém prostoru je výsledkem uložení zadní nápravy. Zadní sedadla Focusu, přesněji řečeno jejich opěradla, se sklápějí asymetricky. Astra má kromě toho uprostřed ještě otvor k přepravě dlouhých předmětů; tímto otvorem se lze dobrat až k obsahu zavazadelníku. Tomu, kdo sedí uvnitř Focusu, se může zdát,že karoserie vozu je jakoby převrácená naruby – veškeré její vnější linie a tvary jsou totiž přeneseny i do interiéru. Světlé tóny středového tunelu, sedadel a vnitřních výplní dveří navozují dojem prostornosti a lehkosti. Interiér je u Focusu viditelně prostornější než u jeho předchůdce Escortu a je nyní přímo srovnatelný s modelem Ford Mondeo. Pomocí podélného i výškového polohování sedadlařidiče a úhlu sklonu opěradla lze zvolit maximálně pohodlný posaz za volantem, přičemž díky velké rezervě podélného posuvu sedadla může za volant usednout i osoba vysoká třeba dva metry. Také volant má měnitelný sklon, a pokud jde o další ovládací prvky, všechno je tak, jak má být: vzájemná poloha pedálů je pro nohy pohodlná, snad jenřadicí páka je poněkud kratší. Kolem páky je kožená manžeta a před ní dva držáky na nápoje. Na zadních sedadlech Focusu se sedí stejně pohodlně jako na předních: dobře se na nich budou cítit i cestující vyšších postav, snad jen jejich hlavy zaznamenají blízkost střechy.

Vystoupit nebo spíše sesednout

Interiér Astry působí v mnoha směrech dražším dojmem, a to především díky kvalitnímu zpracování přístrojové desky i výplním dveří s textilními doplňky. Interiér v tmavých odstínech vypadá decentně, komfortně i útulně. Polohu volantu lze nastavovat jen v jednom směru, ale přesto má řidič veškeré pohodlí. Umístění pedálů a řadicí páky s ohledem na polohu volantu nepůsobí při řízení automobilu žádné problémy, ať už se řidič rozhodne pro jakýkoliv režim jízdy. Vzadu je dostatek místa a také nad hlavami cestujících zůstává nezbytný prostor. Rozdíl ve výšce sedadel je určující pro „proces“ opouštění vozu – z Focusu jaksi sesedáte, zatímco z Astry člověk spíše tradičně vystupuje. Připouštíme však, že rozdíl bude pro mnohé zanedbatelně malý.

 


Zadní svítilny:
u Focusu avantgardní, u Astry klasické. Výběr je už jen záležitostí vašeho vkusu.


Nekompromisní souboj

Po nastartování začíná motor Zetec S ve Focusu pracovat hned „zdola“, což přináší určité výhody v dynamice. Astra na startu poněkud zaostávala, avšak nad třemi tisíci otáček za minutu se soupeři zcela vyrovnala. Pedál spojky je u Opelu citlivější než u Fordu, ale krok je přibližně stejný. Totéž lze říci o okamžiku záběru spojky, který je v obou automobilech přibližně uprostřed kroku pedálu. Mechanismusřazení převodových stupňů je ovšem u Astry přesnější.Zato brzdy Focusu jsou výrazně energičtější než u Astry, a to jak co do síly nutné k ovládání pedálu, tak co do dávkování účinku. Při brzdění vzniká dobrá zpětná vazba, která však neumožňuje rychle zabrzdit, protože v základní výbavě tohoto vozu se zatím stejně jako u Astry počítá se systémem ABS jen za příplatek, u Astry mírně větším než u Focusu. Oba automobily jezdí velmi hladce i po silnicích s tvrdým, nekvalitním povrchem. Podvozky se s přehledem vyrovnaly s veškerými nástrahami v podobě výmolů, zlomů a trhlin v asfaltovém koberci, anižřidič a jeho spolucestující pocítili otřesy. Podvozek Astry je poněkud měkčí, zvláště při klidné jízdě, avšak s přibývající rychlostí se postupně objevuje tuhost potřebná pro rychlou jízdu, což připomíná vlastnosti vozu vyšší třídy.

Ceny vzácně vyrovnané

K ovladatelnosti automobilů jsme neměli žádné připomínky. Oba vozy mají poměrně ostré řízení a typické příznaky koncepce s pohonem předních kol. Oba dobře reagují na pohyby volantu a spolehlivě udržují stopu při jízdě přímým směrem i při manévrech s rychlou změnou směru. Totéž lze konstatovat i o delší jízdě po kružnici, zatímco v krizových situacích jsme nalezli ještě poměrně velkou rezervu v adhezi. Nicméně Focus „to vzdává“ o něco dříve než jeho konkurent a vykazuje boční skluz, který je však naštěstí snadno kontrolovatelný. Co do užitných vlastností jsou si oba automobily velmi blízké. Ford Focus je na silnici nápadnější a vyvolává odezvu spíše u mladšího publika, zatímco poněkud rezervovaný a strohý Opel Astra vyhovuje konzervativnějším uživatelům. Připomeňme ještě cenové rozdíly: Focus s elektricky ovládanými skly předních dveří, centrálním zamykáním, jedním airbagem, výškově nastavitelným sedadlem řidiče a volantem seřiditelným ve dvou rovinách stojí 445 000 Kč, Astra se zabudovaným radiopřijímačem, výškově nastavitelným volantem a sedadlem řidiče, centrálním zamykáním, dvěma airbagy, ale bez elektrického ovládání bočních oken je téměř o 5000 Kč dražší. V jízdních vlastnostech má mírně navrch Opel, některými dalšími parametry je i díky pozdějšímu datu narození naopak Ford o malý krůček napřed.

 

Zavazadlový prostor Fordu (vpravo) je poněkud menší než u Opelu, zato sklopením sedadel vznikne rovná plocha.

 

 


Ford Focus 1.6

Zdvihový objem (cm3)

1596

Max. výkon (kW/k)

74

  při otáčkách/min

6000

Max. točivý moment (N.m)

145

  při otáčkách/min

4000

Max. rychlost (km/h)

185

Zrychlení 0–100 km/h (s)

10,9

Pohotovostní hmotnost (kg)

1077

Zavazadelník (m3)

0,350/1,210

Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km)

9,2/5,5/-

Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm)

4152/1699/1430/2615

Cena

445 000 Kč


Opel Astra 1.6

 

Zdvihový objem (cm3)

1598

Max. výkon (kW/k)

74

  při otáčkách/min

6000

Max. točivý moment (N.m)

150

  při otáčkách/min

3600

Max. rychlost (km/h)

188

Zrychlení 0–100 km/h (s)

11,5

Pohotovostní hmotnost (kg)

1181

Zavazadelník (m3)

0,370/1,180

Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km)

10,0/5,9/-

Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm)

4111/1709/1425/2611

Cena

449 900 Kč

 

Výsledné hodnocení:

Ford Focus 1.6

 

Opel Astra 1.6

výrazný tvar karoserie

 

příkladná ergonomie interiéru

 

nízký strop nad zadními sedadly

 

 

výborné jízdní vlastnosti

 

příkladná plynulost chodu

 

nepříliš citlivé brzdy