•
Opel Astra 1,6 16V versus Ford Focus 1,6 16V
Dva
temperamenty
Ford
Focus, nový model nižší střední třídy, nastoupil na místo dosavadního
Escortu. Hlavním úkolem jeho konstruktérů bylo vytvořit silnou konkurenci
odvěkým soupeřům – vozům VW Golf a Opel Astra. Náš test by měl ukázat, zda
Ford dokáže zvítězit nad Opelem.
|
Již na první pohled zasluhuje
Ford Focus zvláštní pozornost díky svému neobvyklému designu, který se nese
v duchu nového firemního stylu této automobilky: jeho první obrysy byly
naznačeny již na malém Fordu Ka a nyní se v plné míře rozvinuly na Focusu.
Klíček na kapotu
Podívejme se, co mají oba soupeři pod kapotou. Víko Opelu se otevírá tradičním
způsobem, avšak Ford nabízí svým uživatelům možnost provést tuto zdánlivě
prostou operaci s pomocí klíčku zapalování. K otevření kapoty je třeba odsunout
emblém značky, vložit klíček a na dvě otočení – jak ukazuje instrukce na levé
straně středového tunelu – kapotu odjistit.
Oba automobily mají velmi vyspělé motory, jež jsou si podobné v řadě základních
parametrů. Jsou to řadové příčně uložené čtyřválce o zdvihovém objemu 1,6 l
a výkonu 74 kW (100 k). Každý z nich je ale jiný: u Fordu je to Zetec S, u Opelu
Ecotec. V obou případech je motor upevněn na pomocných rámech, stejně jako
mechanismus hřebenového řízení a vzpěry spodních příčných ramen nápravy typu
McPherson. Zadní kola vozu Opel Astra jsou na vlečených ramenech, zatímco Ford
nabízí nezávislé víceprvkové zavěšení, které umožňuje nastavovat odklon kol.
Určitým překvapením je u Focusu umístění couvací svítilny a světlometu do mlhy
ve spodní části zadního nárazníku. Těžko odhadnout, jak intenzivní světlo bude
vydávat třeba při jízdě po blátivých silnicích, a nelze zcela vyloučit ani
náhodné poškození elektrického vedení například po nárazu kousku tvrdého ledu,
který se může v zimě vytvořit za kolem, nebo po kolizi s jiným vozem. Nemluvě
již o snadném rozbití.
 |
 |
 |
 |
Přístrojová deska vozu Opel je ukázkou strohého
prakticismu, v němž je všechno podřízeno požadavkům pohodlí a funkčnosti.
|
Interiér Fordu odráží styl karoserie:
elegantní, plynulé linie vytvářejí trojúhelníky a ovály. |
Daň za extravagantní styl
Pokud jde o přístup do zavazadlového prostoru, pak Focus částečně zabodoval
i v tomto ohledu. Tlačítko pro dálkové otevírání pátých dveří je umístěno na
levé straně přístrojové desky, a nikoli na obvyklém místě u paty sedadla. Přesto
se zavazadlový prostor Astry zdá být větší než u Focusu (skutečný rozdíl činí
0,020 m3), přičemž v obou automobilech jsou pod koberečkem uložena
plnohodnotná rezervní kola. Právě v tomto směru Ford „odvedl daň“ technickému
pokroku. Zvýšená úroveň podlahy v zavazadlovém prostoru je výsledkem uložení
zadní nápravy. Zadní sedadla Focusu, přesněji řečeno jejich opěradla, se
sklápějí asymetricky. Astra má kromě toho uprostřed ještě otvor k přepravě
dlouhých předmětů; tímto otvorem se lze dobrat až k obsahu zavazadelníku. Tomu,
kdo sedí uvnitř Focusu, se může zdát,že karoserie vozu je jakoby převrácená
naruby – veškeré její vnější linie a tvary jsou totiž přeneseny i do interiéru.
Světlé tóny středového tunelu, sedadel a vnitřních výplní dveří navozují dojem
prostornosti a lehkosti. Interiér je u Focusu viditelně prostornější než u jeho
předchůdce Escortu a je nyní přímo srovnatelný s modelem Ford Mondeo. Pomocí
podélného i výškového polohování sedadlařidiče a úhlu sklonu opěradla lze zvolit
maximálně pohodlný posaz za volantem, přičemž díky velké rezervě podélného
posuvu sedadla může za volant usednout i osoba vysoká třeba dva metry. Také
volant má měnitelný sklon, a pokud jde o další ovládací prvky, všechno je tak,
jak má být: vzájemná poloha pedálů je pro nohy pohodlná, snad jenřadicí páka je
poněkud kratší. Kolem páky je kožená manžeta a před ní dva držáky na nápoje. Na
zadních sedadlech Focusu se sedí stejně pohodlně jako na předních: dobře se na
nich budou cítit i cestující vyšších postav, snad jen jejich hlavy zaznamenají
blízkost střechy.
Vystoupit nebo spíše sesednout
Interiér Astry působí v mnoha směrech dražším dojmem, a to především díky
kvalitnímu zpracování přístrojové desky i výplním dveří s textilními doplňky.
Interiér v tmavých odstínech vypadá decentně, komfortně i útulně. Polohu volantu
lze nastavovat jen v jednom směru, ale přesto má řidič veškeré pohodlí. Umístění
pedálů a řadicí páky s ohledem na polohu volantu nepůsobí při řízení automobilu
žádné problémy, ať už se řidič rozhodne pro jakýkoliv režim jízdy. Vzadu je
dostatek místa a také nad hlavami cestujících zůstává nezbytný prostor. Rozdíl
ve výšce sedadel je určující pro „proces“ opouštění vozu – z Focusu jaksi
sesedáte, zatímco z Astry člověk spíše tradičně vystupuje. Připouštíme však, že
rozdíl bude pro mnohé zanedbatelně malý.


Zadní svítilny:
u Focusu avantgardní, u Astry klasické. Výběr je už jen záležitostí vašeho
vkusu. |
Nekompromisní souboj
Po nastartování začíná motor Zetec S ve Focusu pracovat hned „zdola“, což
přináší určité výhody v dynamice. Astra na startu poněkud zaostávala, avšak nad
třemi tisíci otáček za minutu se soupeři zcela vyrovnala. Pedál spojky je u Opelu
citlivější než u Fordu, ale krok je přibližně stejný. Totéž lze říci o okamžiku
záběru spojky, který je v obou automobilech přibližně uprostřed kroku pedálu.
Mechanismusřazení převodových stupňů je ovšem u Astry přesnější.Zato brzdy
Focusu jsou výrazně energičtější než u Astry, a to jak co do síly nutné
k ovládání pedálu, tak co do dávkování účinku. Při brzdění vzniká dobrá zpětná
vazba, která však neumožňuje rychle zabrzdit, protože v základní výbavě tohoto
vozu se zatím stejně jako u Astry počítá se systémem ABS jen za příplatek,
u Astry mírně větším než u Focusu. Oba automobily jezdí velmi hladce i po
silnicích s tvrdým, nekvalitním povrchem. Podvozky se s přehledem vyrovnaly
s veškerými nástrahami v podobě výmolů, zlomů a trhlin v asfaltovém koberci,
anižřidič a jeho spolucestující pocítili otřesy. Podvozek Astry je poněkud
měkčí, zvláště při klidné jízdě, avšak s přibývající rychlostí se postupně
objevuje tuhost potřebná pro rychlou jízdu, což připomíná vlastnosti vozu vyšší
třídy.
Ceny vzácně vyrovnané
K ovladatelnosti automobilů jsme neměli žádné připomínky. Oba vozy mají poměrně
ostré řízení a typické příznaky koncepce s pohonem předních kol. Oba dobře
reagují na pohyby volantu a spolehlivě udržují stopu při jízdě přímým směrem
i při manévrech s rychlou změnou směru. Totéž lze konstatovat i o delší jízdě po
kružnici, zatímco v krizových situacích jsme nalezli ještě poměrně velkou
rezervu v adhezi. Nicméně Focus „to vzdává“ o něco dříve než jeho konkurent
a vykazuje boční skluz, který je však naštěstí snadno kontrolovatelný. Co do
užitných vlastností jsou si oba automobily velmi blízké. Ford Focus je na
silnici nápadnější a vyvolává odezvu spíše u mladšího publika, zatímco poněkud
rezervovaný a strohý Opel Astra vyhovuje konzervativnějším uživatelům.
Připomeňme ještě cenové rozdíly: Focus s elektricky ovládanými skly předních
dveří, centrálním zamykáním, jedním airbagem, výškově nastavitelným sedadlem
řidiče a volantem seřiditelným ve dvou rovinách stojí 445 000 Kč, Astra se
zabudovaným radiopřijímačem, výškově nastavitelným volantem a sedadlem řidiče,
centrálním zamykáním, dvěma airbagy, ale bez elektrického ovládání bočních oken
je téměř o 5000 Kč dražší. V jízdních vlastnostech má mírně navrch Opel,
některými dalšími parametry je i díky pozdějšímu datu narození naopak Ford
o malý krůček napřed.
 |
 |
 |
|
Zavazadlový prostor Fordu (vpravo) je poněkud
menší než u Opelu, zato sklopením sedadel vznikne rovná plocha.
|
Ford Focus 1.6 |
Zdvihový objem (cm3) |
1596 |
Max. výkon (kW/k) |
74 |
při otáčkách/min |
6000 |
Max. točivý moment (N.m) |
145 |
při otáčkách/min |
4000 |
Max. rychlost (km/h) |
185 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) |
10,9 |
Pohotovostní hmotnost
(kg) |
1077 |
Zavazadelník (m3) |
0,350/1,210 |
Spotřeba paliva
(město/mimo město/kombinace) (l/100 km) |
9,2/5,5/- |
Rozměry:
délka/šířka/výška/rozvor (mm) |
4152/1699/1430/2615 |
Cena |
445 000 Kč |
Opel Astra 1.6 |
|
Zdvihový objem (cm3) |
1598 |
Max. výkon (kW/k) |
74 |
při otáčkách/min |
6000 |
Max. točivý moment (N.m) |
150 |
při otáčkách/min |
3600 |
Max. rychlost (km/h) |
188 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) |
11,5 |
Pohotovostní hmotnost
(kg) |
1181 |
Zavazadelník (m3) |
0,370/1,180 |
Spotřeba paliva
(město/mimo město/kombinace) (l/100 km) |
10,0/5,9/- |
Rozměry:
délka/šířka/výška/rozvor (mm) |
4111/1709/1425/2611 |
Cena |
449 900 Kč |
Výsledné
hodnocení: |
Ford Focus
1.6 |
|
Opel Astra
1.6 |
 |
výrazný tvar karoserie |
 |
příkladná ergonomie interiéru |
 |
nízký
strop nad zadními sedadly |
|
|
 |
výborné jízdní vlastnosti |
 |
příkladná plynulost chodu |
 |
nepříliš citlivé brzdy |
|
|