Ford Focus - mrazničky pod kapotou

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak je možné, že pohodlně řídíte svůj vůz, venku je pětatřicetistupňové vedro a vy si užíváte příjemný chladivý vzduch uvnitř vozu? Ten pocit všichni známe a už si cestování bez klimatizace často ani nedokážeme představit. A přitom tomu není tak dávno, kdy místo zavřených oken a puštěné klimatizace se musela okna otevřít a pustilo se topení. Co nevydržel motor, musel vydržet člověk.

 Dnes je klimatizace ve voze běžnou výbavou. Na každém ceníku či prospektu nového vozu ji najdete mezi komfortní výbavou. Otázkou však je, zdali by klimatizace svou povahou a funkcí neměla být zařazena spíše mezi výbavu bezpečnostní. Ruku na srdce, není jízda v rozpáleném autě, v prostředí plném horkého a příliš vlhkého vzduchu spíše riskováním? Otevřená okna, vysoká prašnost a hluk, to všechno způsobí rychlejší nástup únavy za volantem, snižuje soustředění se na jízdu a schopnost včas zareagovat. A to nemluvíme o tom, jak snadno se dá z dlouhé jízdy "v průvanu" onemocnět. Své o tom vědí ti, kteří tráví za volantem velkou část dne a měsíčně najedou tisíce kilometrů.

Uvědomělý řidič dbá na údržbu svého vozu a ví, že mnoha nepříjemným překvapením a poruchám se dá předcházet. Například průběžné sledování tlaku v pneumatikách či kontrola hladiny oleje jsou pro každého motoristu samozřejmostí. Vše se ale nedá zkontrolovat tak spolehlivě a jednoduše, jako pouhým vytažením měrky oleje.
V případě klimatizace může být navíc špatné fungování zdraví škodlivé. Pochopíme-li, jak některá zařízení v našem vozidle fungují, dokážeme lépe předvídat jejich opotřebení.
 

Víme, že přeměny skupenství chladiva, změny tlaku a velký teplotní rozsah (viz odstavec 'Jak funguje klimatizace') představují pro komponenty klimatizace velkou zátěž, která způsobuje jejich přirozené opotřebení – korozi, pronikání vlhkosti do systému a samovolný únik chladiva. Toho ročně uniká až 10%, aniž by byl systém jakkoli poškozen. Vzduch proudící do prostoru pro cestující po ochlazení kondenzuje a vytváří tak vlhké a velmi příznivé prostředí pro mikroorganismy z ovzduší, které se v potrubí usadí, mohou se množit, způsobují plísně, zápach a trvale zhoršují kvalitu vzduchu ve voze. Například pro alergiky by cesta takovým vozem byla hotovým utrpením. V takovém případě je nutné přistoupit k dezinfekci potrubí.

Klimatizace může být dobrý sluha i zlý pán, ale jedině preventivní prohlídka Vám zaručí její bezpečné fungování. Odborníci proto doporučují kontrolovat klimatizaci pravidelně v autorizovaném servisu, který disponuje speciálním zařízením. Ačkoli určitým příznakem může být vlhký zápach, chybnou funkci klimatizace zpravidla poznáme až pozdě.

Jak funguje klimatizace?

Klimatizace je uzavřený okruh, napojený na chladící systém vozu a na ventilaci prostoru pro cestující. V tomto okruhu koluje chladivo (R134a), u něhož dochází ke změnám tlaku, teploty a skupenství. Kompresor (1) chladivo v plynném stavu stlačí, čímž výrazně stoupne jeho teplota, a pod tlakem jej žene do kondenzátoru (2). Ten bývá umístěn před chladičem za maskou vozu, a tak se chladivo (v plynném stavu) prouděním vzduchu přes povrch kondenzátoru ochladí na venkovní teplotu a zkapalní. Přitom je ale pořád stlačeno a uvolněná energie uniká do ovzduší. V kapalném stavu pak proudí přes vysoušeč (4), který je zbavuje vlhkosti, do expanzního ventilu (5), který řídí pokles tlaku a umožňuje rozpínání chladiva. Poklesem tlaku se chladivo silně ochladí, odpařuje se (tj. mění se zpět na plynné skupenství) a postupuje do výparníku (3). Přes výparník je hnán teplý vzduch odsávaný z kabiny vozu, který se tak zde ochlazuje a vrací zpět do kabiny. Teplo mu odebírá chladivo, které se tak ohřívá na původní teplotu, je odváděno zpět ke kompresoru a proces se opakuje.