•
Český
trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly
•
11. 01. 2008, 05:00
Vytištěno ze serveru NEWS.AUTO.CZ
V roce 2007
bylo registrováno v ČR celkem 132.542 ks nových osobních, 62.038 ks lehkých
užitkových a 11.587 ks nákladních automobilů, 949 ks autobusů a 24.947 ks
motocyklů a to včetně mopedů. Za srovnatelné období předchozího roku to bylo
123.987 ks osobních, 49.491 ks lehkých užitkových, 9.927 ks nákladních
automobilů, 944 ks autobusů a 19.617 ks motocyklů.
Pokud bychom hodnotili osobní
automobily a lehké užitkové automobily společně, pak bylo registrováno v roce
2007 celkem 194.580 ks osobních a lehkých užitkových vozidel, což je o 21.102 ks
vozidel (+12,16 %) více než v roce 2006.
Nejprodávanější značkou roku 2007
byla opět Škoda s 63.406 automobily. Meziročně jí sice klesl odbyt osobních
vozů, ale výrazně vzrostl podíl lehkých užitkových automobilů, díky modelu
Roomster a Praktik. Dramatický vzestup zaznamenal v první desítce značek Ford. Z
loňského čtvrtého místa se vyšvihl díky třetinovému nárůstu prodeje na druhé
místo mezi značkami, když prodal na českém trhu 14.658 aut. Třetí Volkswagen
ztrácí na Ford asi tisícovku prodaných aut, ale možná by bylo vše jinak, kdyby
nemuseli na některé modely zákazníci čekat až do roku 2008.
Český trh v roce 2007 rostl, ale
to rozhodně neplatí o všech značkách působících na českém trhu. Renault jako
čtvrtá značka českého trhu a třetí největší dovozce vládl i nadále hlavně díky
menším autům, ale jako jeden z mála dovozců zaznamenal v roce 2007 meziroční
pokles odbytu o jedno procento, ačkoli trh jako celek rostl o 12 %. Podobně na
tom byl také SEAT, který meziročně ztratil 2,5 % svého odbytu na českém trhu.
Ostatní velcí v první třicítce
rostli. Na pátém a šestém místě výročního žebříku jsou značky PSA Peugaot a
Citroen, které prodaly prakticky stejný počet aut. Za nimi jsou pak seřazeny
korejské automobilové značky Hyundai a Kia, pro které byl rok 2007 zlomový, díky
novým posilám v nižší střední třídě. Odbyt Kia Motors v České republice díky
tomu vzrostl meziročně o 74 %! 2667 vozů z celkového prodeje Kie mělo na zádi
nápis Cee'd.
Devátá Toyota, přestože měla v
loňském ohni želízko v podobě Aurise, rostla přibližně stejně jako celý trh,
naopak Fiat (+31 %) předstihl Opel a uzavírá první desítku automobilek na českém
trhu.
Pořadí prvních
registrací dle značek za rok 2007, OA + LUV |
poř. |
značka |
OA 2007 |
OA 2006 |
LUV 2007 |
LUV 2006 |
OA+LUV 2007 |
OA+LUV 2006 |
rozdíl mezi-
ročně [ks] |
rozdíl mezi-
ročně [%] |
1. |
Škoda |
49094 |
51833 |
15212 |
11835 |
64306 |
63668 |
638 |
1,00% |
2. |
Ford |
8474 |
5414 |
6184 |
5575 |
14658 |
10989 |
3669 |
33,39% |
3. |
Volkswagen |
7044 |
7116 |
6640 |
6018 |
13684 |
13134 |
550 |
4,19% |
4. |
Renault |
7477 |
8156 |
4242 |
3674 |
11719 |
11830 |
-111 |
-0,94% |
5. |
Peugeot |
6532 |
5772 |
3393 |
2681 |
9925 |
8453 |
1472 |
17,41% |
6. |
Citroën |
6092 |
5348 |
3831 |
3353 |
9923 |
8701 |
1222 |
14,04% |
7. |
Hyundai |
6528 |
6028 |
2036 |
1910 |
8564 |
7938 |
626 |
7,89% |
8. |
Kia |
4526 |
2711 |
1680 |
839 |
6206 |
3550 |
2656 |
74,82% |
9. |
Toyota |
4997 |
4506 |
1195 |
934 |
6192 |
5440 |
752 |
13,82% |
10. |
Fiat |
3434 |
3048 |
2269 |
1299 |
5703 |
4347 |
1356 |
31,19% |
11. |
Opel |
4165 |
3238 |
1486 |
1396 |
5651 |
4634 |
1017 |
21,95% |
12. |
Mercedes-Benz |
1789 |
1415 |
2808 |
2319 |
4597 |
3734 |
863 |
23,11% |
13. |
Suzuki |
3562 |
2364 |
458 |
421 |
4020 |
2785 |
1235 |
44,34% |
14. |
Audi |
1621 |
1650 |
1719 |
1154 |
3340 |
2804 |
536 |
19,12% |
15. |
Honda |
2581 |
2225 |
628 |
296 |
3209 |
2521 |
688 |
27,29% |
16. |
Chevrolet |
2756 |
2334 |
394 |
121 |
3150 |
2455 |
695 |
28,31% |
17. |
BMW |
1355 |
1105 |
1323 |
807 |
2678 |
1912 |
766 |
40,06% |
18. |
Nissan |
1416 |
1170 |
1091 |
1015 |
2507 |
2185 |
322 |
14,74% |
19. |
Seat |
2009 |
2073 |
367 |
366 |
2376 |
2439 |
-63 |
-2,58% |
20. |
Mazda |
1460 |
1386 |
498 |
349 |
1958 |
1735 |
223 |
12,85% |
21. |
Dacia |
1658 |
1535 |
254 |
16 |
1912 |
1551 |
361 |
23,28% |
22. |
Volvo |
813 |
601 |
827 |
567 |
1640 |
1168 |
472 |
40,41% |
23. |
Mitsubishi |
875 |
787 |
628 |
256 |
1503 |
1043 |
460 |
44,10% |
24. |
Subaru |
452 |
476 |
492 |
417 |
944 |
893 |
51 |
5,71% |
25. |
Land Rover |
138 |
93 |
482 |
362 |
620 |
455 |
165 |
36,26% |
26. |
Iveco |
1 |
1 |
617 |
466 |
618 |
467 |
151 |
32,33% |
27. |
Alfa Romeo |
246 |
269 |
49 |
23 |
295 |
292 |
3 |
1,03% |
28. |
Lexus |
186 |
194 |
77 |
36 |
263 |
230 |
33 |
14,35% |
29. |
Jeep |
121 |
70 |
112 |
99 |
233 |
169 |
64 |
37,87% |
30. |
Lada |
170 |
127 |
32 |
31 |
202 |
158 |
44 |
27,85% |
31. |
Ssangyong |
54 |
62 |
118 |
126 |
172 |
188 |
-16 |
-8,51% |
32. |
Porsche |
89 |
78 |
81 |
39 |
170 |
117 |
53 |
45,30% |
33. |
Dodge |
114 |
60 |
40 |
2 |
154 |
62 |
92 |
148,39% |
34. |
Renault Trucks |
7 |
23 |
140 |
111 |
147 |
134 |
13 |
9,70% |
35. |
Jaguar |
131 |
82 |
5 |
13 |
136 |
95 |
41 |
43,16% |
36. |
Chrysler |
90 |
137 |
34 |
21 |
124 |
158 |
-34 |
-21,52% |
37. |
Mitsubishi
Fuso |
0 |
0 |
103 |
50 |
103 |
50 |
53 |
106,00% |
38. |
Mini |
91 |
68 |
1 |
0 |
92 |
68 |
24 |
35,29% |
39. |
Smart |
91 |
112 |
0 |
0 |
91 |
112 |
-21 |
-18,75% |
40. |
Saab |
55 |
41 |
27 |
12 |
82 |
53 |
29 |
54,72% |
41. |
Santana |
10 |
8 |
36 |
63 |
46 |
71 |
-25 |
-35,21% |
42. |
Ferrari |
23 |
16 |
0 |
0 |
23 |
16 |
7 |
43,75% |
43. |
Lancia |
21 |
6 |
0 |
0 |
21 |
6 |
15 |
250,00% |
44. |
Maserati |
18 |
10 |
0 |
0 |
18 |
10 |
8 |
80,00% |
45. |
Kaipan |
7 |
8 |
0 |
0 |
7 |
8 |
-1 |
-12,50% |
46. |
Rover |
7 |
8 |
0 |
0 |
7 |
8 |
-1 |
-12,50% |
- |
Jiné značky |
162 |
223 |
429 |
419 |
591 |
642 |
-51 |
-7,94% |
- |
Celkem |
132542 |
123987 |
62038 |
49491 |
194580 |
173478 |
21102 |
12,16% |
Absolutní čísla jsou
zrádná: tržní podíly řeknou, kdo ovlivňuje trh
První tabulku s absolutními výsledky značek jsme převedli na tržní podíly.
Množství čísel rozkryje některé důležité informace, které firmy působící v
odvětví sledují. Pojďme se na ně podívat blíže.
Postavení Škody Auto na domácím
trhu vytrvale slábne. V roce 2007 domácí automobilka ztratila díky malému
jednoprocentnímu růstu odbytu, 3,65 % českého trhu. To je podíl na trhu, který v
minulém roce měla například Kia Motors! Současné postavení Škody lze vyjádřit
tak, že ovládá takřka ideální třetinu všeho obchodu s novými osobními a lehkými
užitkovými automobily na českém území.
Kdyby tržní síle Škody chtěli
konkurovat soustředěným úsilím další dovozci, bylo by třeba spojit prodaný objem
Fordu, Volkswagenu, Renaultu, Peugeotu, Citroenu a Hyundaie dohromady.
Mnohem vyrovnanější je situace na
trhu užitkových vozů, kam Škoda posílá Praktika a verze vozů v kategorii N1.
Kupodivu není na tomto poli ani zdaleka tak úspěšná jako některé jiné značky.
Když se vrátíme do pořadí
žebříčku tržního vlivu, vidíme, že alespoň 2 procenta českého trhu ovládají
značky až do 13. místa, alespoň jednoprocentní podíl mají všichni od 14. do 20.
místa. Zbývající konkurenční pásmo méně než jednoprocentních značek (od 21. do
46.místa) lze z hlediska celkové konkurence přehlížet, společně totiž ročně
prodají jen 10.200 aut a tvoří jen 5 % trhu.
Tržní podíl
dle značek za rok 2007, OA + LUV |
poř. |
značka |
OA 2007 |
OA 2006 |
LUV 2007 |
LUV 2006 |
OA+LUV 2007 |
OA+LUV 2006 |
rozdíl
meziročně [%] |
1. |
Škoda |
37,04% |
41,81% |
24,52% |
23,91% |
33,05% |
36,70% |
-3,65% |
2. |
Ford |
6,39% |
4,37% |
9,97% |
11,26% |
7,53% |
6,33% |
1,20% |
3. |
Volkswagen |
5,31% |
5,74% |
10,70% |
12,16% |
7,03% |
7,57% |
-0,54% |
4. |
Renault |
5,64% |
6,58% |
6,84% |
7,42% |
6,02% |
6,82% |
-0,80% |
5. |
Peugeot |
4,93% |
4,66% |
5,47% |
5,42% |
5,10% |
4,87% |
0,23% |
6. |
Citroën |
4,60% |
4,31% |
6,18% |
6,77% |
5,10% |
5,02% |
0,08% |
7. |
Hyundai |
4,93% |
4,86% |
3,28% |
3,86% |
4,40% |
4,58% |
-0,17% |
8. |
Kia |
3,41% |
2,19% |
2,71% |
1,70% |
3,19% |
2,05% |
1,14% |
9. |
Toyota |
3,77% |
3,63% |
1,93% |
1,89% |
3,18% |
3,14% |
0,05% |
10. |
Fiat |
2,59% |
2,46% |
3,66% |
2,62% |
2,93% |
2,51% |
0,43% |
11. |
Opel |
3,14% |
2,61% |
2,40% |
2,82% |
2,90% |
2,67% |
0,23% |
12. |
Mercedes-Benz |
1,35% |
1,14% |
4,53% |
4,69% |
2,36% |
2,15% |
0,21% |
13. |
Suzuki |
2,69% |
1,91% |
0,74% |
0,85% |
2,07% |
1,61% |
0,46% |
14. |
Audi |
1,22% |
1,33% |
2,77% |
2,33% |
1,72% |
1,62% |
0,10% |
15. |
Honda |
1,95% |
1,79% |
1,01% |
0,60% |
1,65% |
1,45% |
0,20% |
16. |
Chevrolet |
2,08% |
1,88% |
0,64% |
0,24% |
1,62% |
1,42% |
0,20% |
17. |
BMW |
1,02% |
0,89% |
2,13% |
1,63% |
1,38% |
1,10% |
0,27% |
18. |
Nissan |
1,07% |
0,94% |
1,76% |
2,05% |
1,29% |
1,26% |
0,03% |
19. |
Seat |
1,52% |
1,67% |
0,59% |
0,74% |
1,22% |
1,41% |
-0,18% |
20. |
Mazda |
1,10% |
1,12% |
0,80% |
0,71% |
1,01% |
1,00% |
0,01% |
21. |
Dacia |
1,25% |
1,24% |
0,41% |
0,03% |
0,98% |
0,89% |
0,09% |
22. |
Volvo |
0,61% |
0,48% |
1,33% |
1,15% |
0,84% |
0,67% |
0,17% |
23. |
Mitsubishi |
0,66% |
0,63% |
1,01% |
0,52% |
0,77% |
0,60% |
0,17% |
24. |
Subaru |
0,34% |
0,38% |
0,79% |
0,84% |
0,49% |
0,51% |
-0,03% |
25. |
Land Rover |
0,10% |
0,08% |
0,78% |
0,73% |
0,32% |
0,26% |
0,06% |
26. |
Iveco |
0,00% |
0,00% |
0,99% |
0,94% |
0,32% |
0,27% |
0,05% |
27. |
Alfa Romeo |
0,19% |
0,22% |
0,08% |
0,05% |
0,15% |
0,17% |
-0,02% |
28. |
Lexus |
0,14% |
0,16% |
0,12% |
0,07% |
0,14% |
0,13% |
0,00% |
29. |
Jeep |
0,09% |
0,06% |
0,18% |
0,20% |
0,12% |
0,10% |
0,02% |
30. |
Lada |
0,13% |
0,10% |
0,05% |
0,06% |
0,10% |
0,09% |
0,01% |
31. |
Ssangyong |
0,04% |
0,05% |
0,19% |
0,25% |
0,09% |
0,11% |
-0,02% |
32. |
Porsche |
0,07% |
0,06% |
0,13% |
0,08% |
0,09% |
0,07% |
0,02% |
33. |
Dodge |
0,09% |
0,05% |
0,06% |
0,00% |
0,08% |
0,04% |
0,04% |
34. |
Renault Trucks |
0,01% |
0,02% |
0,23% |
0,22% |
0,08% |
0,08% |
0,00% |
35. |
Jaguar |
0,10% |
0,07% |
0,01% |
0,03% |
0,07% |
0,05% |
0,02% |
36. |
Chrysler |
0,07% |
0,11% |
0,05% |
0,04% |
0,06% |
0,09% |
-0,03% |
37. |
Mitsubishi
Fuso |
0,00% |
0,00% |
0,17% |
0,10% |
0,05% |
0,03% |
0,02% |
38. |
Mini |
0,07% |
0,05% |
0,00% |
0,00% |
0,05% |
0,04% |
0,01% |
39. |
Smart |
0,07% |
0,09% |
0,00% |
0,00% |
0,05% |
0,06% |
-0,02% |
40. |
Saab |
0,04% |
0,03% |
0,04% |
0,02% |
0,04% |
0,03% |
0,01% |
41. |
Santana |
0,01% |
0,01% |
0,06% |
0,13% |
0,02% |
0,04% |
-0,02% |
42. |
Ferrari |
0,02% |
0,01% |
0,00% |
0,00% |
0,01% |
0,01% |
0,00% |
43. |
Lancia |
0,02% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,01% |
0,00% |
0,01% |
44. |
Maserati |
0,01% |
0,01% |
0,00% |
0,00% |
0,01% |
0,01% |
0,00% |
45. |
Kaipan |
0,01% |
0,01% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
46. |
Rover |
0,01% |
0,01% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
- |
Jiné značky |
0,12% |
0,18% |
0,69% |
0,85% |
0,30% |
0,37% |
-0,07% |
- |
Celkem |
100,00% |
100,00% |
100,00% |
100,00% |
100,00% |
100,00% |
- |
|