Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

11. 01. 2008, 05:00
Vytištěno ze serveru NEWS.AUTO.CZ

V roce 2007 bylo registrováno v ČR celkem 132.542 ks nových osobních, 62.038 ks lehkých užitkových a 11.587 ks nákladních automobilů, 949 ks autobusů a 24.947 ks motocyklů a to včetně mopedů. Za srovnatelné období předchozího roku to bylo 123.987 ks osobních, 49.491 ks lehkých užitkových, 9.927 ks nákladních automobilů, 944 ks autobusů a 19.617 ks motocyklů.

Pokud bychom hodnotili osobní automobily a lehké užitkové automobily společně, pak bylo registrováno v roce 2007 celkem 194.580 ks osobních a lehkých užitkových vozidel, což je o 21.102 ks vozidel (+12,16 %) více než v roce 2006.

Nejprodávanější značkou roku 2007 byla opět Škoda s 63.406 automobily. Meziročně jí sice klesl odbyt osobních vozů, ale výrazně vzrostl podíl lehkých užitkových automobilů, díky modelu Roomster a Praktik. Dramatický vzestup zaznamenal v první desítce značek Ford. Z loňského čtvrtého místa se vyšvihl díky třetinovému nárůstu prodeje na druhé místo mezi značkami, když prodal na českém trhu 14.658 aut. Třetí Volkswagen ztrácí na Ford asi tisícovku prodaných aut, ale možná by bylo vše jinak, kdyby nemuseli na některé modely zákazníci čekat až do roku 2008.

Český trh v roce 2007 rostl, ale to rozhodně neplatí o všech značkách působících na českém trhu. Renault jako čtvrtá značka českého trhu a třetí největší dovozce vládl i nadále hlavně díky menším autům, ale jako jeden z mála dovozců zaznamenal v roce 2007 meziroční pokles odbytu o jedno procento, ačkoli trh jako celek rostl o 12 %. Podobně na tom byl také SEAT, který meziročně ztratil 2,5 % svého odbytu na českém trhu.

Ostatní velcí v první třicítce rostli. Na pátém a šestém místě výročního žebříku jsou značky PSA Peugaot a Citroen, které prodaly prakticky stejný počet aut. Za nimi jsou pak seřazeny korejské automobilové značky Hyundai a Kia, pro které byl rok 2007 zlomový, díky novým posilám v nižší střední třídě. Odbyt Kia Motors v České republice díky tomu vzrostl meziročně o 74 %! 2667 vozů z celkového prodeje Kie mělo na zádi nápis Cee'd.

Devátá Toyota, přestože měla v loňském ohni želízko v podobě Aurise, rostla přibližně stejně jako celý trh, naopak Fiat (+31 %) předstihl Opel a uzavírá první desítku automobilek na českém trhu.

Pořadí prvních registrací dle značek za rok 2007, OA + LUV

poř.

značka

OA 2007

OA 2006

LUV 2007

LUV 2006

OA+LUV 2007

OA+LUV 2006

rozdíl mezi- ročně [ks]

rozdíl mezi- ročně [%]

1.

Škoda

49094

51833

15212

11835

64306

63668

638

1,00%

2.

Ford

8474

5414

6184

5575

14658

10989

3669

33,39%

3.

Volkswagen

7044

7116

6640

6018

13684

13134

550

4,19%

4.

Renault

7477

8156

4242

3674

11719

11830

-111

-0,94%

5.

Peugeot

6532

5772

3393

2681

9925

8453

1472

17,41%

6.

Citroën

6092

5348

3831

3353

9923

8701

1222

14,04%

7.

Hyundai

6528

6028

2036

1910

8564

7938

626

7,89%

8.

Kia

4526

2711

1680

839

6206

3550

2656

74,82%

9.

Toyota

4997

4506

1195

934

6192

5440

752

13,82%

10.

Fiat

3434

3048

2269

1299

5703

4347

1356

31,19%

11.

Opel

4165

3238

1486

1396

5651

4634

1017

21,95%

12.

Mercedes-Benz

1789

1415

2808

2319

4597

3734

863

23,11%

13.

Suzuki

3562

2364

458

421

4020

2785

1235

44,34%

14.

Audi

1621

1650

1719

1154

3340

2804

536

19,12%

15.

Honda

2581

2225

628

296

3209

2521

688

27,29%

16.

Chevrolet

2756

2334

394

121

3150

2455

695

28,31%

17.

BMW

1355

1105

1323

807

2678

1912

766

40,06%

18.

Nissan

1416

1170

1091

1015

2507

2185

322

14,74%

19.

Seat

2009

2073

367

366

2376

2439

-63

-2,58%

20.

Mazda

1460

1386

498

349

1958

1735

223

12,85%

21.

Dacia

1658

1535

254

16

1912

1551

361

23,28%

22.

Volvo

813

601

827

567

1640

1168

472

40,41%

23.

Mitsubishi

875

787

628

256

1503

1043

460

44,10%

24.

Subaru

452

476

492

417

944

893

51

5,71%

25.

Land Rover

138

93

482

362

620

455

165

36,26%

26.

Iveco

1

1

617

466

618

467

151

32,33%

27.

Alfa Romeo

246

269

49

23

295

292

3

1,03%

28.

Lexus

186

194

77

36

263

230

33

14,35%

29.

Jeep

121

70

112

99

233

169

64

37,87%

30.

Lada

170

127

32

31

202

158

44

27,85%

31.

Ssangyong

54

62

118

126

172

188

-16

-8,51%

32.

Porsche

89

78

81

39

170

117

53

45,30%

33.

Dodge

114

60

40

2

154

62

92

148,39%

34.

Renault Trucks

7

23

140

111

147

134

13

9,70%

35.

Jaguar

131

82

5

13

136

95

41

43,16%

36.

Chrysler

90

137

34

21

124

158

-34

-21,52%

37.

Mitsubishi Fuso

0

0

103

50

103

50

53

106,00%

38.

Mini

91

68

1

0

92

68

24

35,29%

39.

Smart

91

112

0

0

91

112

-21

-18,75%

40.

Saab

55

41

27

12

82

53

29

54,72%

41.

Santana

10

8

36

63

46

71

-25

-35,21%

42.

Ferrari

23

16

0

0

23

16

7

43,75%

43.

Lancia

21

6

0

0

21

6

15

250,00%

44.

Maserati

18

10

0

0

18

10

8

80,00%

45.

Kaipan

7

8

0

0

7

8

-1

-12,50%

46.

Rover

7

8

0

0

7

8

-1

-12,50%

-

Jiné značky

162

223

429

419

591

642

-51

-7,94%

-

Celkem

132542

123987

62038

49491

194580

173478

21102

12,16%

Absolutní čísla jsou zrádná: tržní podíly řeknou, kdo ovlivňuje trh
První tabulku s absolutními výsledky značek jsme převedli na tržní podíly. Množství čísel rozkryje některé důležité informace, které firmy působící v odvětví sledují. Pojďme se na ně podívat blíže.

Postavení Škody Auto na domácím trhu vytrvale slábne. V roce 2007 domácí automobilka ztratila díky malému jednoprocentnímu růstu odbytu, 3,65 % českého trhu. To je podíl na trhu, který v minulém roce měla například Kia Motors! Současné postavení Škody lze vyjádřit tak, že ovládá takřka ideální třetinu všeho obchodu s novými osobními a lehkými užitkovými automobily na českém území.

Kdyby tržní síle Škody chtěli konkurovat soustředěným úsilím další dovozci, bylo by třeba spojit prodaný objem Fordu, Volkswagenu, Renaultu, Peugeotu, Citroenu a Hyundaie dohromady.

Mnohem vyrovnanější je situace na trhu užitkových vozů, kam Škoda posílá Praktika a verze vozů v kategorii N1. Kupodivu není na tomto poli ani zdaleka tak úspěšná jako některé jiné značky.

Když se vrátíme do pořadí žebříčku tržního vlivu, vidíme, že alespoň 2 procenta českého trhu ovládají značky až do 13. místa, alespoň jednoprocentní podíl mají všichni od 14. do 20. místa. Zbývající konkurenční pásmo méně než jednoprocentních značek (od 21. do 46.místa) lze z hlediska celkové konkurence přehlížet, společně totiž ročně prodají jen 10.200 aut a tvoří jen 5 % trhu.

Tržní podíl dle značek za rok 2007, OA + LUV

poř.

značka

OA 2007

OA 2006

LUV 2007

LUV 2006

OA+LUV 2007

OA+LUV 2006

rozdíl meziročně [%]

1.

Škoda

37,04%

41,81%

24,52%

23,91%

33,05%

36,70%

-3,65%

2.

Ford

6,39%

4,37%

9,97%

11,26%

7,53%

6,33%

1,20%

3.

Volkswagen

5,31%

5,74%

10,70%

12,16%

7,03%

7,57%

-0,54%

4.

Renault

5,64%

6,58%

6,84%

7,42%

6,02%

6,82%

-0,80%

5.

Peugeot

4,93%

4,66%

5,47%

5,42%

5,10%

4,87%

0,23%

6.

Citroën

4,60%

4,31%

6,18%

6,77%

5,10%

5,02%

0,08%

7.

Hyundai

4,93%

4,86%

3,28%

3,86%

4,40%

4,58%

-0,17%

8.

Kia

3,41%

2,19%

2,71%

1,70%

3,19%

2,05%

1,14%

9.

Toyota

3,77%

3,63%

1,93%

1,89%

3,18%

3,14%

0,05%

10.

Fiat

2,59%

2,46%

3,66%

2,62%

2,93%

2,51%

0,43%

11.

Opel

3,14%

2,61%

2,40%

2,82%

2,90%

2,67%

0,23%

12.

Mercedes-Benz

1,35%

1,14%

4,53%

4,69%

2,36%

2,15%

0,21%

13.

Suzuki

2,69%

1,91%

0,74%

0,85%

2,07%

1,61%

0,46%

14.

Audi

1,22%

1,33%

2,77%

2,33%

1,72%

1,62%

0,10%

15.

Honda

1,95%

1,79%

1,01%

0,60%

1,65%

1,45%

0,20%

16.

Chevrolet

2,08%

1,88%

0,64%

0,24%

1,62%

1,42%

0,20%

17.

BMW

1,02%

0,89%

2,13%

1,63%

1,38%

1,10%

0,27%

18.

Nissan

1,07%

0,94%

1,76%

2,05%

1,29%

1,26%

0,03%

19.

Seat

1,52%

1,67%

0,59%

0,74%

1,22%

1,41%

-0,18%

20.

Mazda

1,10%

1,12%

0,80%

0,71%

1,01%

1,00%

0,01%

21.

Dacia

1,25%

1,24%

0,41%

0,03%

0,98%

0,89%

0,09%

22.

Volvo

0,61%

0,48%

1,33%

1,15%

0,84%

0,67%

0,17%

23.

Mitsubishi

0,66%

0,63%

1,01%

0,52%

0,77%

0,60%

0,17%

24.

Subaru

0,34%

0,38%

0,79%

0,84%

0,49%

0,51%

-0,03%

25.

Land Rover

0,10%

0,08%

0,78%

0,73%

0,32%

0,26%

0,06%

26.

Iveco

0,00%

0,00%

0,99%

0,94%

0,32%

0,27%

0,05%

27.

Alfa Romeo

0,19%

0,22%

0,08%

0,05%

0,15%

0,17%

-0,02%

28.

Lexus

0,14%

0,16%

0,12%

0,07%

0,14%

0,13%

0,00%

29.

Jeep

0,09%

0,06%

0,18%

0,20%

0,12%

0,10%

0,02%

30.

Lada

0,13%

0,10%

0,05%

0,06%

0,10%

0,09%

0,01%

31.

Ssangyong

0,04%

0,05%

0,19%

0,25%

0,09%

0,11%

-0,02%

32.

Porsche

0,07%

0,06%

0,13%

0,08%

0,09%

0,07%

0,02%

33.

Dodge

0,09%

0,05%

0,06%

0,00%

0,08%

0,04%

0,04%

34.

Renault Trucks

0,01%

0,02%

0,23%

0,22%

0,08%

0,08%

0,00%

35.

Jaguar

0,10%

0,07%

0,01%

0,03%

0,07%

0,05%

0,02%

36.

Chrysler

0,07%

0,11%

0,05%

0,04%

0,06%

0,09%

-0,03%

37.

Mitsubishi Fuso

0,00%

0,00%

0,17%

0,10%

0,05%

0,03%

0,02%

38.

Mini

0,07%

0,05%

0,00%

0,00%

0,05%

0,04%

0,01%

39.

Smart

0,07%

0,09%

0,00%

0,00%

0,05%

0,06%

-0,02%

40.

Saab

0,04%

0,03%

0,04%

0,02%

0,04%

0,03%

0,01%

41.

Santana

0,01%

0,01%

0,06%

0,13%

0,02%

0,04%

-0,02%

42.

Ferrari

0,02%

0,01%

0,00%

0,00%

0,01%

0,01%

0,00%

43.

Lancia

0,02%

0,00%

0,00%

0,00%

0,01%

0,00%

0,01%

44.

Maserati

0,01%

0,01%

0,00%

0,00%

0,01%

0,01%

0,00%

45.

Kaipan

0,01%

0,01%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

46.

Rover

0,01%

0,01%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

-

Jiné značky

0,12%

0,18%

0,69%

0,85%

0,30%

0,37%

-0,07%

-

Celkem

100,00%

100,00%

100,00%

100,00%

100,00%

100,00%

-